Wtorek 17/06/2025
Fenicki układ
106 min
Nowy film Wesa Andersona „Fenicki układ” jest realizowany na podstawie scenariusza, który napisał wspólnie ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. To historia pewnej rodziny i jej biznesu.
W filmie występują: Benicio del Toro jako Zsa-zsa Korda, jeden z najbogatszych ludzi w Europie; Mia Threapleton jako siostra Liesl, jego córka; Michael Cera jako Bjorn Lund.
Język: angielski z polskimi napisami
FENICKI UKŁAD, reż. Wes Anderson, USA 2025, 106' czytaj więcej
W filmie występują: Benicio del Toro jako Zsa-zsa Korda, jeden z najbogatszych ludzi w Europie; Mia Threapleton jako siostra Liesl, jego córka; Michael Cera jako Bjorn Lund.
Język: angielski z polskimi napisami
FENICKI UKŁAD, reż. Wes Anderson, USA 2025, 106' czytaj więcej
Gaucho Gaucho
85 min
Najnowszy film Michaela Dwecka i Gregory'ego Kershawa, twórców uwielbianych i nagradzanych na całym świecie Truflarzy.
Tym razem reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos — ludzi, którzy żyją według własnych zasad, z dala od współczesnego świata, czerpiąc radość z prostego życia. Podnosząca na duchu opowieść o wolności, pasji i niezwykłej więzi między człowiekiem a naturą. Piękny, szczery, autentyczny film, który pozwala się na chwilę zatrzymać i docenić życie.
Język: hiszpański z polskimi napisami
GAUCHO GAUCHO, reż. Michael Dweck, Gregory Kershaw, USA, Argentyna 2024, 85' czytaj więcej
Tym razem reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos — ludzi, którzy żyją według własnych zasad, z dala od współczesnego świata, czerpiąc radość z prostego życia. Podnosząca na duchu opowieść o wolności, pasji i niezwykłej więzi między człowiekiem a naturą. Piękny, szczery, autentyczny film, który pozwala się na chwilę zatrzymać i docenić życie.
Język: hiszpański z polskimi napisami
GAUCHO GAUCHO, reż. Michael Dweck, Gregory Kershaw, USA, Argentyna 2024, 85' czytaj więcej
Hommage: Pasolini. Dekameron
112 min
HOMMAGE: PASOLINI. Przegląd pięciu arcydzieł Pier Paola Pasoliniego w kinie Pałacowym | 16-22.06.2025
Antologiczna adaptacja XIV-wiecznego zbioru opowiadań Giovanniego Boccaccia i zarazem pierwsza część tak zwanej Trylogii życia. Każda z nowel opowiada o innych grzechach ludzi i łączy je jeden cel: dosadne skomentowanie włoskiego społeczeństwa. Pasolini metaforycznie przenosi dziewięć średniowiecznych historii swojego sławnego rodaka, podkreślając ich rubaszny i dwuznaczny charakter (a w owych czasach również – obrazoburczy), jednocześnie pokazując współczesne konflikty klasowe pomiędzy bogatą północą i zubożałym południem.
Pasolini, zafascynowany włoskim folklorem i ludową witalnością, przenosi akcję filmu z Florencji do Neapolu. Tym samym bohaterowie posługujący się dialektem z okolic Wezuwiusza są ekonomicznie wyzyskiwani przez bogatych mieszkańców północy. Po premierze wiele osób zarzucało autorowi zaprzepaszczenie szansy na porządną (czyli w pełni wierną) adaptację Dekameronu, marksistowskie zapędy i antykościelne świadectwa. Co ciekawe, w rolę pupila słynnego malarza Giotta wcielił się sam Pasolini.
DEKAMERON, reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy, Francja, RFN 1971, 111’
Język: włoski z polskimi i angielskimi napisami czytaj więcej
Antologiczna adaptacja XIV-wiecznego zbioru opowiadań Giovanniego Boccaccia i zarazem pierwsza część tak zwanej Trylogii życia. Każda z nowel opowiada o innych grzechach ludzi i łączy je jeden cel: dosadne skomentowanie włoskiego społeczeństwa. Pasolini metaforycznie przenosi dziewięć średniowiecznych historii swojego sławnego rodaka, podkreślając ich rubaszny i dwuznaczny charakter (a w owych czasach również – obrazoburczy), jednocześnie pokazując współczesne konflikty klasowe pomiędzy bogatą północą i zubożałym południem.
Pasolini, zafascynowany włoskim folklorem i ludową witalnością, przenosi akcję filmu z Florencji do Neapolu. Tym samym bohaterowie posługujący się dialektem z okolic Wezuwiusza są ekonomicznie wyzyskiwani przez bogatych mieszkańców północy. Po premierze wiele osób zarzucało autorowi zaprzepaszczenie szansy na porządną (czyli w pełni wierną) adaptację Dekameronu, marksistowskie zapędy i antykościelne świadectwa. Co ciekawe, w rolę pupila słynnego malarza Giotta wcielił się sam Pasolini.
DEKAMERON, reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy, Francja, RFN 1971, 111’
Język: włoski z polskimi i angielskimi napisami czytaj więcej
Kino bez barier: Emilia Pérez
130 min
Film „Emilia Perez”. Czas trwania: 2 godziny i 10 minut.
Kraj produkcji: Francja, USA, Meksyk. Gatunek: musical, dramat.
Film dla osób powyżej 16 lat.
Prawniczka Rita dostaje zlecenie od szefa meksykańskiej mafii. Ma mu pomóc w procesie korekty płci. Wyrusza w podróż, w trakcie której poznaje trzy gotowe na wszystko kobiety. W pełnym przemocy społeczeństwie pragną one słuchać swojego serca.
Treści wrażliwe: wulgarny język, sceny przemocy oraz sceny nagości.
Język: hiszpański, angielski z polskimi napisami dla osób niesłyszących, polską audiodeskrypcją.
EMILIA PÉREZ, reż. Jacques Audiard, Francja, USA, Meksyk 2024, 130' czytaj więcej
Kraj produkcji: Francja, USA, Meksyk. Gatunek: musical, dramat.
Film dla osób powyżej 16 lat.
Prawniczka Rita dostaje zlecenie od szefa meksykańskiej mafii. Ma mu pomóc w procesie korekty płci. Wyrusza w podróż, w trakcie której poznaje trzy gotowe na wszystko kobiety. W pełnym przemocy społeczeństwie pragną one słuchać swojego serca.
Treści wrażliwe: wulgarny język, sceny przemocy oraz sceny nagości.
Język: hiszpański, angielski z polskimi napisami dla osób niesłyszących, polską audiodeskrypcją.
EMILIA PÉREZ, reż. Jacques Audiard, Francja, USA, Meksyk 2024, 130' czytaj więcej
Wszystkie odcienie światła
118 min
„Wszystkie odcienie światła” to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prahy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Język: malajalam, hindi z polskimi napisami
WSZYSTKIE ODCIENIE ŚWIATŁA, reż. Payal Kapadi, Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024, 118' czytaj więcej
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prahy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Język: malajalam, hindi z polskimi napisami
WSZYSTKIE ODCIENIE ŚWIATŁA, reż. Payal Kapadi, Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024, 118' czytaj więcej