
Poznań 15.10.2025, g. 12:00
od 7.00 pln
Stereotypowa, toksyczna, wrażliwa. Jaka jest dziś męskość i jak się zmienia? Jakie są jej narracje i społeczne role. I czy chcemy w ogóle o niej rozmawiać?
Próbą odpowiedzi na te pytania jest „Drwal” – interdyscyplinarny projekt artystyczno-społeczny interpretujący różne zagadnienia i narracje męskości, łączący sztukę współczesną i działania edukacyjne. Jego ideą jest przyglądanie się różnym aspektom męskości, w dobie jej kryzysu i powrotu polityczno-kulturowych schematów. Prace i projekty artystyczne wizualizują postmęskość w transhumanistycznej postaci, odnoszą się do męskich mitologii i mierzą się z długim życiem stereotypów, sięgających norm społecznych XIX wieku. Widać w nich nowy stosunek do natury i „ciemną ekologię”, dyskusję nad bagażem postkolonialnych praktyk, szerokie spektrum tożsamości płciowych oraz historie o władzy, podbojach i militaryzmie.
Punktem wyjścia dla tych narracji jest epoka Wilhelma II Hohenzollerna (1859 – 1941), budowniczego Zamku Cesarskiego w Poznaniu, nazywana czasem „triumfu męskości”. Stanowi ją również osobista historia monarchy – chłopca z niepełnosprawnością wychowywanego na pruskim dworze, który stał się egotycznym władcą napędzanym kolonialnymi kompleksami i jednym z „ojców chrzestnych” Wielkiej Wojny. Po jej zakończeniu i klęsce Niemiec, został zmuszony do abdykacji i wyjazdu z Rzeszy. Skończył jako polityczny i moralny bankrut w majątku Doorn, w północnej Holandii. Tam Wilhelm II nazywany był „drwalem z Doorn”, ponieważ własnoręcznie ścinał siekierą drzewa w okolicznych lasach. Pomimo niedowładu lewej ręki wycinkę traktował bardzo poważnie – jako ostatni bastion własnej męskości i sprawczości. W 1929 roku miał na koncie 20 000 ściętych drzew.
Historia i postać cesarza jest tu „trupem w szafie”, ideą patriarchalnego świata, która choć anachroniczna i skompromitowana, wciąż z tej szafy wyłazi, powracając w nowych wojnach i polityczno-społecznych porządkach. To ważny kontekst dla koncepcji wszystkich osób artystycznych biorących udział w projekcie. Ich prace, wykorzystując życiowe i artystyczne doświadczenie, zajmują się współczesną reinterpretacją męskości i recepcją jej znaczenia.
osoby artystyczne: Ernest Borowski, Olaf Brzeski, Krystian Daszkowski, Arti Grabowski, Krzysztof Maniak, Dorota Nieznalska, Karol Radziszewski, Sonia Rammer, Aleksandra Ska, Magdalena Starska, Iza Tarasewicz, Sławomir Toman, Honza Zamojski
kurator: Przemysław Jędrowski
identyfikacja wizualna: Ewa Hejnowicz
Próbą odpowiedzi na te pytania jest „Drwal” – interdyscyplinarny projekt artystyczno-społeczny interpretujący różne zagadnienia i narracje męskości, łączący sztukę współczesną i działania edukacyjne. Jego ideą jest przyglądanie się różnym aspektom męskości, w dobie jej kryzysu i powrotu polityczno-kulturowych schematów. Prace i projekty artystyczne wizualizują postmęskość w transhumanistycznej postaci, odnoszą się do męskich mitologii i mierzą się z długim życiem stereotypów, sięgających norm społecznych XIX wieku. Widać w nich nowy stosunek do natury i „ciemną ekologię”, dyskusję nad bagażem postkolonialnych praktyk, szerokie spektrum tożsamości płciowych oraz historie o władzy, podbojach i militaryzmie.
Punktem wyjścia dla tych narracji jest epoka Wilhelma II Hohenzollerna (1859 – 1941), budowniczego Zamku Cesarskiego w Poznaniu, nazywana czasem „triumfu męskości”. Stanowi ją również osobista historia monarchy – chłopca z niepełnosprawnością wychowywanego na pruskim dworze, który stał się egotycznym władcą napędzanym kolonialnymi kompleksami i jednym z „ojców chrzestnych” Wielkiej Wojny. Po jej zakończeniu i klęsce Niemiec, został zmuszony do abdykacji i wyjazdu z Rzeszy. Skończył jako polityczny i moralny bankrut w majątku Doorn, w północnej Holandii. Tam Wilhelm II nazywany był „drwalem z Doorn”, ponieważ własnoręcznie ścinał siekierą drzewa w okolicznych lasach. Pomimo niedowładu lewej ręki wycinkę traktował bardzo poważnie – jako ostatni bastion własnej męskości i sprawczości. W 1929 roku miał na koncie 20 000 ściętych drzew.
Historia i postać cesarza jest tu „trupem w szafie”, ideą patriarchalnego świata, która choć anachroniczna i skompromitowana, wciąż z tej szafy wyłazi, powracając w nowych wojnach i polityczno-społecznych porządkach. To ważny kontekst dla koncepcji wszystkich osób artystycznych biorących udział w projekcie. Ich prace, wykorzystując życiowe i artystyczne doświadczenie, zajmują się współczesną reinterpretacją męskości i recepcją jej znaczenia.
osoby artystyczne: Ernest Borowski, Olaf Brzeski, Krystian Daszkowski, Arti Grabowski, Krzysztof Maniak, Dorota Nieznalska, Karol Radziszewski, Sonia Rammer, Aleksandra Ska, Magdalena Starska, Iza Tarasewicz, Sławomir Toman, Honza Zamojski
kurator: Przemysław Jędrowski
identyfikacja wizualna: Ewa Hejnowicz

Poznań 15.10.2025, g. 12:00
od 7.00 pln
Zapraszamy do zwiedzania przestrzeni histrycznych Zamku codziennie w godzinach od 12-20
Bilety: 10 zł (n), 7 zł (u)
Bilety: 10 zł (n), 7 zł (u)

Poznań 15.10.2025, g. 12:00
od 15.00 pln
Zapraszamy do zwiedzania przestrzeni historycznych z audioprzewodnikiem codziennie od 12-20. Wydawania audioprzewodników w Punkcie Informacyjnym za kasą w godzinach 12-19.
Bilety: 15 zł (u), 20 zł (n)
Bilety: 15 zł (u), 20 zł (n)

Poznań 15.10.2025, g. 18:00
od 30.00 pln
"Niezwykły rytm" - jedna ławka, dwie osoby, pięć dni.
Spektakl dla młodych Widzów(-ek) i ich bliskich.
Rhythm jest spontaniczna i doświadcza życia jako ruchu, a wszystkie dźwięki są dla niej muzyką.
Glas kocha spokojne i stabilne życie, woli, gdy nic się nie zmienia.
Kiedy Rhythm i Glas spotykają się w parku Bellevue, mają pięć dni ferii, aby przekonać się, czy ich przyjaźń warta jest podtrzymania, zanim powrócą do swoich szkół.
Czy znajdą sposób, aby stworzyć coś niezwykłego i odkryć ich własny, unikalny rytm?
Poprzez muzykę, ruch i niefortunne zdarzenia, ta dwójka młodych ludzi doświadczy trudności i radości płynącej z nawiązywania więzi z osobami odmiennymi od siebie.
„Niezwykły rytm” to spektakl teatru tańca dla dzieci w wieku 7+ i ich rodzin. Stworzony został przez Krystal S. Lowe we współpracy z Theatr Iolo.
Dzięki zintegrowanej, opracowanej przez tancerzy audiodeskrypcji, spektakl jest dostępny dla widzów(-ek) z niepełnosprawnością wzroku. Wizualna przejrzystość fabuły zapewnia publiczności niesłyszącej pełnię doświadczeń teatralnych.
Spektakl poprzedzi rozpoczynające się o godzinie 17:45 zwiedzanie dotykowe, czyli wycieczka po scenie, podczas której osoby zainteresowane, w tym niewidome i niedowidzące, będą miały możliwość zapoznania się ze scenografią, rekwizytami i kostiumami.
Krystal S. Lowe jest urodzoną na Bermudach, mieszkającą w Walii tancerką, choreografką, pisarką i reżyserką. Tworzy i wykonuje spektakle taneczno-teatralne, realizowane na scenach, w przestrzeniach publicznych i w postaci filmów. Lowe porusza tematy tożsamości intersekcjonalnej, zdrowia psychicznego i dobrostanu oraz upodmiotowienia, stawiając samą siebie, jak i widzów(-ki) wobec wyzwania introspekcji i społecznej zmiany.
Krystal ma bogate doświadczenie sceniczne, które zawdzięcza występom z Ballet Cymru, z cyrkiem Citrus Arts, czy zespołami: Ransack Dance, Theatr Iolo, The Successors of the Mandingue i Laku Neg. Obecnie jest artystką stowarzyszoną Ballet Cymru, członkinią zarządu National Dance Company Wales oraz członkinią Theatre for Young Audiences Cymru.
„Niezwykły rytm” powstał dzięki współpracy Krystal z Theatr Iolo. Wizją tej instytucji jest społeczeństwo, w którym wszystkie dzieci czują się silne i zainspirowane. Od ponad trzydziestu pięciu lat, Theatr Iolo jest liderem w tworzeniu teatru dla dzieci w Walii. Z pasją pielęgnuje i rozbudza wyobraźnię oraz kreatywność młodych umysłów, pomagając im zrozumieć otaczający świat i odnaleźć w nim swoje miejsce.
Spektakl powstał dzięki wsparciu finansowemu z Arts Council Wales, Theatr Iolo i South East Dance.
Prezentowany jest w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu w ramach projektu Europe Beyond Access przy wsparciu British Council jako część UK/Poland Season 2025.
foto: Steve Gregson
Spektakl dla młodych Widzów(-ek) i ich bliskich.
Rhythm jest spontaniczna i doświadcza życia jako ruchu, a wszystkie dźwięki są dla niej muzyką.
Glas kocha spokojne i stabilne życie, woli, gdy nic się nie zmienia.
Kiedy Rhythm i Glas spotykają się w parku Bellevue, mają pięć dni ferii, aby przekonać się, czy ich przyjaźń warta jest podtrzymania, zanim powrócą do swoich szkół.
Czy znajdą sposób, aby stworzyć coś niezwykłego i odkryć ich własny, unikalny rytm?
Poprzez muzykę, ruch i niefortunne zdarzenia, ta dwójka młodych ludzi doświadczy trudności i radości płynącej z nawiązywania więzi z osobami odmiennymi od siebie.
„Niezwykły rytm” to spektakl teatru tańca dla dzieci w wieku 7+ i ich rodzin. Stworzony został przez Krystal S. Lowe we współpracy z Theatr Iolo.
Dzięki zintegrowanej, opracowanej przez tancerzy audiodeskrypcji, spektakl jest dostępny dla widzów(-ek) z niepełnosprawnością wzroku. Wizualna przejrzystość fabuły zapewnia publiczności niesłyszącej pełnię doświadczeń teatralnych.
Spektakl poprzedzi rozpoczynające się o godzinie 17:45 zwiedzanie dotykowe, czyli wycieczka po scenie, podczas której osoby zainteresowane, w tym niewidome i niedowidzące, będą miały możliwość zapoznania się ze scenografią, rekwizytami i kostiumami.
Krystal S. Lowe jest urodzoną na Bermudach, mieszkającą w Walii tancerką, choreografką, pisarką i reżyserką. Tworzy i wykonuje spektakle taneczno-teatralne, realizowane na scenach, w przestrzeniach publicznych i w postaci filmów. Lowe porusza tematy tożsamości intersekcjonalnej, zdrowia psychicznego i dobrostanu oraz upodmiotowienia, stawiając samą siebie, jak i widzów(-ki) wobec wyzwania introspekcji i społecznej zmiany.
Krystal ma bogate doświadczenie sceniczne, które zawdzięcza występom z Ballet Cymru, z cyrkiem Citrus Arts, czy zespołami: Ransack Dance, Theatr Iolo, The Successors of the Mandingue i Laku Neg. Obecnie jest artystką stowarzyszoną Ballet Cymru, członkinią zarządu National Dance Company Wales oraz członkinią Theatre for Young Audiences Cymru.
„Niezwykły rytm” powstał dzięki współpracy Krystal z Theatr Iolo. Wizją tej instytucji jest społeczeństwo, w którym wszystkie dzieci czują się silne i zainspirowane. Od ponad trzydziestu pięciu lat, Theatr Iolo jest liderem w tworzeniu teatru dla dzieci w Walii. Z pasją pielęgnuje i rozbudza wyobraźnię oraz kreatywność młodych umysłów, pomagając im zrozumieć otaczający świat i odnaleźć w nim swoje miejsce.
Spektakl powstał dzięki wsparciu finansowemu z Arts Council Wales, Theatr Iolo i South East Dance.
Prezentowany jest w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu w ramach projektu Europe Beyond Access przy wsparciu British Council jako część UK/Poland Season 2025.
foto: Steve Gregson

Poznań 15.10.2025, g. 18:00
od 15.00 pln
Odkrywaj zabytkowe wnętrza jednego z najmłodszych zamków w Europie wraz z komentarzem przewodnika/przewodniczki.
Podczas zwiedzania Zamku uczestnicy zobaczą fragmenty wystawy "Drwal. Historie o męskości". Na wystawie obecne są treści wrażliwe. Prosimy o zapoznanie się z opisem wystawy na stronie https://ckzamek.pl/artykuly/13029-drwal-historie-o-meskosci-wystawa/
Hol Wielki
Bilety: 20 zł (n), 15 (u)
Czas trwania: 60'
Wiek: 14+
Podczas zwiedzania Zamku uczestnicy zobaczą fragmenty wystawy "Drwal. Historie o męskości". Na wystawie obecne są treści wrażliwe. Prosimy o zapoznanie się z opisem wystawy na stronie https://ckzamek.pl/artykuly/13029-drwal-historie-o-meskosci-wystawa/
Hol Wielki
Bilety: 20 zł (n), 15 (u)
Czas trwania: 60'
Wiek: 14+
Poznań 15.10.2025, g. 12:00