Niedziela 22/06/2025
28 lat później
126 min
W 2002 roku wszedł do kin obraz „28 dni później”. Kontynuacja, „28 tygodni później” miała premierę w 2007 roku. W 2025 r. zobaczymy film „28 lat później” ze znakomitą obsadą: Jodie Comer, Aaron Taylor-Johnson i Raph Fiennes.
Ponownie za reżyserię odpowiada nagrodzony Oscarem, Danny Boyle („Slumdog. Milioner z ulicy”) i nominowany do Oscara scenarzysta, Alex Garland („Ex Machina”). Twórcy łączą siły w nowej, porywającej produkcji „28 lat później”.
W nowych okolicznościach kwarantanna jest bezwzględnie egzekwowana. Niektórzy znaleźli sposób na przetrwanie wśród zarażonych. Jedna z takich grup ocalałych znajduje się na niewielkiej wyspie połączonej z lądem ogromną groblą. Kiedy jeden z członków grupy opuszcza wyspę i wyrusza w podróż do mrocznego serca krainy, odkrywa tajemnice i straszne rzeczy, które się zdarzyły.
Język: angielski z polskimi napisami
28 LAT PÓŹNIEJ, reż. Danny Boyle, Wielka Brytania, USA 2025, 126' czytaj więcej
Ponownie za reżyserię odpowiada nagrodzony Oscarem, Danny Boyle („Slumdog. Milioner z ulicy”) i nominowany do Oscara scenarzysta, Alex Garland („Ex Machina”). Twórcy łączą siły w nowej, porywającej produkcji „28 lat później”.
W nowych okolicznościach kwarantanna jest bezwzględnie egzekwowana. Niektórzy znaleźli sposób na przetrwanie wśród zarażonych. Jedna z takich grup ocalałych znajduje się na niewielkiej wyspie połączonej z lądem ogromną groblą. Kiedy jeden z członków grupy opuszcza wyspę i wyrusza w podróż do mrocznego serca krainy, odkrywa tajemnice i straszne rzeczy, które się zdarzyły.
Język: angielski z polskimi napisami
28 LAT PÓŹNIEJ, reż. Danny Boyle, Wielka Brytania, USA 2025, 126' czytaj więcej
Hommage: Pasolini. Spotkanie z Tildą Swinton + Salo, czyli 120 dni Sodomy
117 min
HOMMAGE: PASOLINI. Przegląd pięciu arcydzieł Pier Paola Pasoliniego w kinie Pałacowym | 16-22.06.2025
Przed projekcją spotkanie z Tildą Swinton i Olivierem Saillardem wokół kina Pier Paola Pasoliniego
Osławiony przez liczne kontrowersje ostatni film Pier Paola Pasoliniego, wyświetlony premierowo dokładnie dwadzieścia jeden dni po jego tragicznej śmierci na plaży w Ostii. Luźna adaptacja 120 dni Sodomy czyli szkoła libertynizmu Markiza de Sade’a, podzielona na cztery części wzorem Boskiej komedii Dantego, zawiera też motywy z twórczości Nietzschego czy Prousta. Najpełniejszy manifest i dzieło-bluźnierstwo zradykalizowanego artysty w jednym, za pomocą którego definitywnie odcina się od własnej przeszłości i „odchodzi od Trylogii życia”.
Faszystowskie Włochy, rok 1944. Tytułowe Salo to miasteczko na północy, ostatnia ostoja i stolica państwa marionetkowego pod nazwą Włoskiej Republiki Socjalnej (Republika Salò), którą Musolini utworzył po obaleniu jego rządów. Książę, Prezydent, Biskup i Sędzia porywają lokalnych mieszkańców i w odludnej Villi Sorra organizują orgię, poddając ich licznym torturom i poniżeniu. Pasolini przestaje być zachowawczy, odrzuca historię i nie liczy się z przyszłością. Przewidywano, że tym filmem reżyser przewidział swoją śmierć. Film przedstawia bardzo drastyczne sceny sadyzmu, mordów, naturalistycznego ukazania przemocy i seksualnych dewiacji. Krytyka faszyzmu oraz wszelkich totalitaryzmów nigdy nie była tak brutalna, a jednocześnie tak potrzebnym dla Pasoliniego ujściem własnych demonów. Po pojedynczych pokazach kinowych Salo zostało zakazane we Włoszech oraz kilku innych krajach.
SALO, CZYLI 120 DNI SODOMY, reż. Pier Paolo Pasolini, Francja, Włochy 1975, 117’
Język: włoski z polskimi i angielskimi napisami czytaj więcej
Przed projekcją spotkanie z Tildą Swinton i Olivierem Saillardem wokół kina Pier Paola Pasoliniego
Osławiony przez liczne kontrowersje ostatni film Pier Paola Pasoliniego, wyświetlony premierowo dokładnie dwadzieścia jeden dni po jego tragicznej śmierci na plaży w Ostii. Luźna adaptacja 120 dni Sodomy czyli szkoła libertynizmu Markiza de Sade’a, podzielona na cztery części wzorem Boskiej komedii Dantego, zawiera też motywy z twórczości Nietzschego czy Prousta. Najpełniejszy manifest i dzieło-bluźnierstwo zradykalizowanego artysty w jednym, za pomocą którego definitywnie odcina się od własnej przeszłości i „odchodzi od Trylogii życia”.
Faszystowskie Włochy, rok 1944. Tytułowe Salo to miasteczko na północy, ostatnia ostoja i stolica państwa marionetkowego pod nazwą Włoskiej Republiki Socjalnej (Republika Salò), którą Musolini utworzył po obaleniu jego rządów. Książę, Prezydent, Biskup i Sędzia porywają lokalnych mieszkańców i w odludnej Villi Sorra organizują orgię, poddając ich licznym torturom i poniżeniu. Pasolini przestaje być zachowawczy, odrzuca historię i nie liczy się z przyszłością. Przewidywano, że tym filmem reżyser przewidział swoją śmierć. Film przedstawia bardzo drastyczne sceny sadyzmu, mordów, naturalistycznego ukazania przemocy i seksualnych dewiacji. Krytyka faszyzmu oraz wszelkich totalitaryzmów nigdy nie była tak brutalna, a jednocześnie tak potrzebnym dla Pasoliniego ujściem własnych demonów. Po pojedynczych pokazach kinowych Salo zostało zakazane we Włoszech oraz kilku innych krajach.
SALO, CZYLI 120 DNI SODOMY, reż. Pier Paolo Pasolini, Francja, Włochy 1975, 117’
Język: włoski z polskimi i angielskimi napisami czytaj więcej
Mizerykordia
104 min
Najlepszy film 2024 roku według „Cahiers du Cinéma” w końcu w polskich kinach!
Jérémie (Félix Kysyl) powraca do rodzinnej wsi, by wziąć udział w pogrzebie swojego dawnego pracodawcy. Krótki pobyt nieoczekiwanie się wydłuża, bo chłopak zostaje wciągnięty w skomplikowaną sieć zależności, w której pierwsze skrzypce odgrywają wdowa po zmarłym mężczyźnie, jej syn i miejscowy proboszcz.
Opowiadając o stracie i pożądaniu, ceniony francuski reżyser Alain Guiraudie (znany między innymi z „Nieznajomego nad jeziorem”) tworzy wyjątkowe połączenie kryminału i czarnej jak smoła komedii, które przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom francuskiego kina. Po premierze na festiwalu w Cannes „Mizerykordia” otrzymała osiem nominacji do Cezarów i niemal same pozytywne recenzje (95% na Rotten Tomatoes), a przez „Cahiers du Cinéma” okrzyknięta została na najlepszym filmem 2024 roku.
Język: francuski z polskimi napisami
MIZERYKORDIA, reż. Alain Guiraudie, Francja, Hiszpania, Portugalia 2024, 104' czytaj więcej
Jérémie (Félix Kysyl) powraca do rodzinnej wsi, by wziąć udział w pogrzebie swojego dawnego pracodawcy. Krótki pobyt nieoczekiwanie się wydłuża, bo chłopak zostaje wciągnięty w skomplikowaną sieć zależności, w której pierwsze skrzypce odgrywają wdowa po zmarłym mężczyźnie, jej syn i miejscowy proboszcz.
Opowiadając o stracie i pożądaniu, ceniony francuski reżyser Alain Guiraudie (znany między innymi z „Nieznajomego nad jeziorem”) tworzy wyjątkowe połączenie kryminału i czarnej jak smoła komedii, które przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom francuskiego kina. Po premierze na festiwalu w Cannes „Mizerykordia” otrzymała osiem nominacji do Cezarów i niemal same pozytywne recenzje (95% na Rotten Tomatoes), a przez „Cahiers du Cinéma” okrzyknięta została na najlepszym filmem 2024 roku.
Język: francuski z polskimi napisami
MIZERYKORDIA, reż. Alain Guiraudie, Francja, Hiszpania, Portugalia 2024, 104' czytaj więcej
Poranek dla dzieci: Felek i Tola ratują las
72 min
Lis Felek i zajączka Tola mieszkają ze swoimi przyjaciółmi w głębi lasu. Kiedy w okolicy znienacka pojawia się ogromne jezioro oraz znika ich sąsiad, puchacz Henio, para leśnych przyjaciół rusza jego tropem, aby rozwiązać zagadkę! Czy zdążą, zanim woda zaleje cały las?
Mieszkający na polanie Bóbr kończy pracę nad dziełem swojego życia – wielką tamą w środku lasu. Aby ją stworzyć, wyciął wiele drzew i zablokował lokalne strumyki. Woda bardzo szybko wylała i w środku lasu powstało jezioro, podtapiając w ten sposób domki Felka, Toli i ich przyjaciół. Co gorsza, okazało się, że w nocy woda zabrała ich sąsiada Henia! Nie ma czasu do stracenia – leśni kompani wyruszają na ratunek! Kiedy po drodze spotykają Bobra, starają się mu wyjaśnić, że stawianie tamy w tym miejscu było złym pomysłem. Niestety, arogancki zwierzak nie da łatwo za wygraną! Czy bohaterom uda się znaleźć swojego przyjaciela i uratować las przed powodzią?
„Felek i Tola ratują las” to filmowa adaptacja uwielbianej serii o parze sympatycznych leśnych przyjaciół. Jest to wyjątkowa opowieść o naturze, zaufaniu i sile przyjaźni. Występujące w filmie wątki ekologiczne opisują w przystępny sposób, jak wygląda życie leśnych stworzeń i jak można zapewnić im bezpieczeństwo.
Wersja językowa: polski dubbing
Kategoria wiekowa: 5+
FELEK I TOLA RATUJĄ LAS, reż. Mascha Halberstad, Niderlandy, Luksemburg, Belgia 2024, 72' czytaj więcej
Mieszkający na polanie Bóbr kończy pracę nad dziełem swojego życia – wielką tamą w środku lasu. Aby ją stworzyć, wyciął wiele drzew i zablokował lokalne strumyki. Woda bardzo szybko wylała i w środku lasu powstało jezioro, podtapiając w ten sposób domki Felka, Toli i ich przyjaciół. Co gorsza, okazało się, że w nocy woda zabrała ich sąsiada Henia! Nie ma czasu do stracenia – leśni kompani wyruszają na ratunek! Kiedy po drodze spotykają Bobra, starają się mu wyjaśnić, że stawianie tamy w tym miejscu było złym pomysłem. Niestety, arogancki zwierzak nie da łatwo za wygraną! Czy bohaterom uda się znaleźć swojego przyjaciela i uratować las przed powodzią?
„Felek i Tola ratują las” to filmowa adaptacja uwielbianej serii o parze sympatycznych leśnych przyjaciół. Jest to wyjątkowa opowieść o naturze, zaufaniu i sile przyjaźni. Występujące w filmie wątki ekologiczne opisują w przystępny sposób, jak wygląda życie leśnych stworzeń i jak można zapewnić im bezpieczeństwo.
Wersja językowa: polski dubbing
Kategoria wiekowa: 5+
FELEK I TOLA RATUJĄ LAS, reż. Mascha Halberstad, Niderlandy, Luksemburg, Belgia 2024, 72' czytaj więcej
Wszystkie odcienie światła
118 min
„Wszystkie odcienie światła” to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prahy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Język: malajalam, hindi z polskimi napisami
WSZYSTKIE ODCIENIE ŚWIATŁA, reż. Payal Kapadi, Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024, 118' czytaj więcej
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prahy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Język: malajalam, hindi z polskimi napisami
WSZYSTKIE ODCIENIE ŚWIATŁA, reż. Payal Kapadi, Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024, 118' czytaj więcej