'

Ułatwienia dostępu

Do Listy Tytułów

Na niebieskim tle zdjęcia dwóch postaci. To goście spotkania: Michał Bilewicz i Anna Wolff-Powęska. W białych dymkach zostały zapisane ich imiona i nazwiska oraz nazwa cyklu „zamek rozmawia”.
ZAMEK ROZMAWIA #6 Traumaland
Traumaland. Czy pamięć rządzi Polską? – spotkanie z Michałem Bilewiczem i Anną Wolff-Powęską
prowadzenie: Piotr Oleksy
Michał Bilewicz przekonuje w książce „Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości”, że pamięć o drugiej wojnie światowej i latach powojennych określa naszą wrażliwość oraz lęki, a także kształtuje postawy wobec państwa, innych narodów, a nawet sukcesów i porażek. Przeszłość nieustannie dotyka nas bowiem poprzez edukację, politykę i kulturę. Czy mamy szansę na przepracowanie dwudziestowiecznych traum? Czy odpowiedzią na pamięć o ofiarach powinien być kult bohaterów? Czy Polska faktycznie jest w tej kwestii ewenementem?
O polskiej pamięci oraz jej wpływie na naszą codzienność porozmawiamy z prof. Michałem Bilewiczem oraz prof. Anną Wolff-Powęską. Rozmowę poprowadzi dr Piotr Oleksy.
MICHAŁ BILEWICZ – psycholog społeczny i polityczny, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, pracownik Wydziału Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie kieruje Centrum Badań nad Uprzedzeniami. Zajmuje się psychologicznymi mechanizmami pojednania, pamięci zbiorowej, traumy i uprzedzeń. Laureat Nagrody im. Nevitta Sanforda przyznanej przez Międzynarodowe Towarzystwo Psychologii Politycznej (ISPP).
ANNA WOLFF-POWĘSKA – profesor nauk humanistycznych, specjalistka w zakresie stosunków polsko-niemieckich, w latach 1990–2004 dyrektor Instytutu Zachodniego w Poznaniu. Odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Europejską Nagrodą Obywatelską oraz Nagrodą im. Ryszarda Kapuścińskiego i Nagrodą KLIO za książkę „Pamięć – Brzemię i uwolnienie. Niemcy wobec nazistowskiej przeszłości (1945–2010)”.
PIOTR OLEKSY – wykładowca wschodoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, analityk Instytutu Europy Środkowej w Lublinie, kurator cyklu „Spojrzenie na Wschód” w Centrum Kultury ZAMEK (2019–2024). Autor książek „Naddniestrze. Terror tożsamości” (2018), „Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag” (2021), „Odłamki gwiazd. Podróż do latarni morskich” (2024).
czas trwania: 90’ / wiek: 16+

Na granatowym tle widoczne są obrysy prostokątów. Po prawej stronie okładka książki Bezradne i romantyczne. Bohaterki kanonu lektur dla szkoły podstawowej Aleksandry Korczak. Okładka ma kobaltowe tło i mocno czerwoną postać kobiety z czarnymi ustami.
ALEJA PRAW KOBIET Spotkanie autorskie z Aleksandrą Korczak
„Bezradne i romantyczne. Bohaterki kanonu lektur dla szkoły podstawowej” – spotkanie autorskie z Aleksandrą Korczak
prowadzenie: Joanna Roszak

Dlaczego w szkole omawia się lektury, w których dziewczyny głównie płaczą, gotują albo czekają, aż ktoś je uratuje? Czemu tak mało bohaterek ma coś do powiedzenia? Dlaczego większość głównych postaci to faceci, a kobiety funkcjonują w tle – jako matki, kucharki lub przyszłe żony? Dlaczego w kanonie prawie nie ma autorek, a jeśli już są jakieś bohaterki pierwszoplanowe, to wiecznie się stroją albo marzą o ślubie?Aleksandra Korczak z pasją pokazuje, jak silnie stereotypy płciowe przenikają do edukacji, jak szkoła wtłacza nas w stare, nieżyciowe role, i jak lektury uczą nas, kim mamy być, zamiast pytać, kim chcemy być oraz pokazuje jak to zmienić.
„Bezradne i romantyczne” to błyskotliwa, odważna i potrzebna analiza kanonu lektur szkolnych autorstwa doświadczonej nauczycielki i badaczki. Książka nie tylko dla uczennic, nauczycieli, czy rodziców – ale dla wszystkich, którzy chcą, by szkoła była bardziej równościowa i otwarta.
ALEKSANDRA KORCZAK – doktorka, nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii wyróżniona w Konkursie Nauczyciela Roku, nominowana do nagrody Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, a także do nagrody prof. Romana Czerneckiego za publicystykę na rzecz polskiej oświaty. Zasiadała w jury literackim Polskiej Sekcji IBBY, jest członkinią Pracowni Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Warszawskim oraz współdziałaczką SOS dla Edukacji. Jako ekspertka do spraw lektur szkolnych oraz edukacji antydyskryminacyjnej współpracowała m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Alternatywną Listą Lektur, Fundacją Wolne Lektury, Szkołą w Chmurze, Młodymi Horyzontami, Nowym Teatrem.
JOANNA ROSZAK – profesorka w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, literaturoznawczyni. Propagatorka edukowania na rzecz pokoju. Poetka (m.in. „tego dnia”, „przyszli niedokonani”, „ploso”). Wydała m.in. książki: „Miejsce i imię. Poeci niemieckojęzyczni żydowskiego pochodzenia” (2014), „Słyszysz synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej” (2015) oraz „Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie” (2019), a ostatnio: „Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa” (2024) i „Krall. Tkanie” (2024).

czas trwania: 90’ / wiek: 16+

Grafika reklamowa
Błysk diamentu śmierci
Bardziej Bondowski niż jakikolwiek film o Bondzie!
Emerytowany tajny agent (znany doskonale miłośnikom włoskiego kina gatunkowego Fabio Testi) spędza jesień życia w pensjonacie na Lazurowym Wybrzeżu. Zniknięcie atrakcyjnej sąsiadki uruchamia w nim wspomnienia z czasów, gdy trajektorię jego kariery wyznaczały międzynarodowe spiski, piękne kobiety, szybkie samochody i zabójcze gadżety. Emeryt postanawia jeszcze raz stanąć do walki, by odnaleźć tajemniczą sąsiadkę i zemścić się na dawnych wrogach.
Hélène Cattet i Bruno Forzanie, twórcy „Amer”, ponownie inspirują się swoim ulubionym okresem – włoskim kinem gatunkowym lat siedemdziesiątych – by zaprezentować widzom nostalgiczną, diabelnie elegancką i piekielnie wyrafinowaną opowieść o kinie i tęsknocie, unurzaną w wizualnych skojarzeniach i audialnych nawiązaniach. Efektem jest najbardziej stylowy film szpiegowski w historii kina i kinofilska przejażdżka, która zachwyciła już widzów na festiwalach Nowe Horyzonty i Octopus Film Festival. Tego filmu się nie ogląda – jego się smakuje. A każdy kolejny kęs jest lepszy od poprzedniego.

Język: francuski z polskimi napisami
BŁYSK DIAMENTU ŚMIERCI, reż. Hélène Cattet, Bruno Forzani, Belgia, Luksemburg, Włochy, Francja 2025, 87'

Grafika reklamowa
CLAUDIO CONSTANTINI (drzwi 19:00 / koncert 20:00)
Pianista, bandoneonista i kompozytor - Claudio Constantini, wystąpi w Polsce w ramach trasy „Fragile - Solo Tour 2025”! Już 24 stycznia zagra w poznańskim CK Zamek.

Pochodzący z Peru Constantini, zdobył międzynarodowe uznanie, występując na Concertgebouw w Amsterdamie, Berliner Philharmonie czy Musikverein w Wiedniu. Otrzymał również wiele nagród i nominację do Latin Grammy w 2019 roku. Jego stylistyczna wszechstronność łączy korzenie muzyki klasycznej z pasją do muzyki latynoamerykańskiej, która jest niewątpliwie jednym z jego cech rozpoznawalnych.

Sam Claudio w tym roku nie próżnuje - pod koniec sierpnia wraz z Yehezkelem Razem wydał minialbum “Elsewhere”, natomiast na listopad szykuje solową premierę - „Fragile”. Jak podkreśla, nowy krążek ma być zbiorem autorskich kompozycji, w których nieustannie dominować będzie bandoneon i fortepian. Constantini chce na nim skłonić również do refleksji nad ludzką wrażliwością wobec świata - niezwykła podróż, od niepokoju do kruchej harmonii.

CLAUDIO CONSTANTINI

24.01.2026 / Poznań, CK Zamek

BILETY: Przedsprzedaż biletów rozpocznie się w piątek, 5 września o godzinie 10:00

Punkty sprzedaży: www.winiarybookings.pl, Going, Empik Bilety, Eventim, Ebilet, Ticketmaster, bilety24

Szanowni Państwo. Prosimy o kupowanie biletów wyłącznie w autoryzowanych punktach sprzedaży. Poprzez kupno wejściówek od osób trzecich możecie zostać Państwo oszukani.

Wstęp na koncert 13+ za pisemną zgodą rodzica. Poniżej 13 lat, wymagana obecność pełnoprawnego opiekuna.

Wzór zgody: https://bit.ly/pisemna_zgoda_rodzica_wb

Regulamin wydarzenia: https://bit.ly/regulamin_wydarzenia_wb

W trosce o środowisko zachęcamy Was do pokazywania biletów na telefonie zamiast ich drukowania.

CLAUDIO CONSTANTINI (Peru) - muzyka klasyczna

https://www.facebook.com/constantinimusic
https://www.instagram.com/constantini_music/

”La Valse Perdu”: https://www.youtube.com/watch?v=5N9ieoWpNcc
”Kuura”: https://www.youtube.com/watch?v=i1UPpo5r0yI
---------------------------------------
Wpadaj na Instagram➡http://bit.ly/Nasz-instagram
Polub nasz profil➡http://bit.ly/Nasz--Facebook

Grafika reklamowa
Delicatessen
„Delicatessen” (1991) to znakomicie przyjęty pełnometrażowy debiut duetu Jeana-Pierre’a Jeuneta (późniejszego twórcy „Amelii”) i Marca Caro. Akcja filmu rozgrywa się w postapokaliptycznej Francji, w której żywność stała się towarem deficytowym. W tym dziwnym świecie centralne miejsce zajmuje dom z rzeźnikiem (Jean-Claude Dreyfus) prowadzącym sklep mięsny. Do tego osobliwego budynku przybywa nowy lokator – były klaun Louison (Dominique Pinon) – który szybko odkrywa, że lokatorzy mają wyjątkowo mroczne sposoby na przetrwanie.
Jeunet i Caro stworzyli groteskowy świat balansujący między czarną komedią, horrorem i romansem, z wyraźnym wpływem kina niemego. Ich wizualny styl – pełen sepii, zniekształceń i absurdalnych detali – stał się znakiem rozpoznawczym duetu. Ścieżka dźwiękowa i rytmiczny montaż nadają filmowi niezwykły, niemal muzyczny rytm.
Dziś „Delicatessen” uchodzi za jedno z najoryginalniejszych dzieł francuskiego kina lat 90. i uznawane za klasyk filmowego surrealizmu. Pomimo lat pozostaje utworem mrocznie zabawnym, wizualnie olśniewającym i niepodrabialnym.

Film pokazywany jest z odrestaurowanej kopii 4K.
Język: francuski z polskimi napisami.
DELICATESSEN, reż. Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro, Francja 1991, 97'

Grafika reklamowa
DKF Zamek: Beksińscy. Album wideofoniczny
Historia malarza Zdzisława Beksińskiego i jego skomplikowanej relacji z synem Tomkiem, niezwykle popularnym dziennikarzem muzycznym, cierpiącym na depresję i podejmującym wielokrotnie próby samobójcze. Wstrząsający, dokumentalny dramat rodzinny, precyzyjnie zrekonstruowany na podstawie prywatnych, nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych, materiałów z archiwum Beksińskich. Scenariusz oparty na biografii Magdaleny Grzebałkowskiej - „Beksińscy. Portret podwójny”.
Język: polski
BEKSIŃSCY. ALBUM WIDEOFONICZNY, reż. Marcin Borchardt, Polska 2018, 80'

Grafika reklamowa
DKF Zamek: Pianoforte
Ogromne emocje i szansa, która zdarza się raz w życiu. W trakcie eliminacji jest ich 160, do finału trafia zaledwie 12 osób. Konkurs Chopinowski jest najbardziej prestiżowym wydarzeniem tego typu na świecie. Odbywa się co pięć lat w Warszawie i biorą w nim udział największej sławy pianiści i pianistki. Na pierwszym planie w filmie znajdują się młodzi uczestnicy konkursu z różnych stron świata i ich marzenia. To wciągająca opowieść o dojrzewaniu, buncie i muzyce w cieniu ogromnych oczekiwań.
Język: polski i inne z polskimi napisami
PIANOFORTE, reż. Jakub Piątek, Polska 2023, 89'

Grafika reklamowa
DKF Zamek: Pierniczek okrutniczek 2: Mąka Pańska
Morderczy wypiek powraca. I tym razem nie odpuszcza – ani kuchni filmowej klasy B, ani resztek godności, które mogły jeszcze zostać po pierwszej części. „Mąka pańska” to kontynuacja tak bezwstydna, że aż wzruszająca – autoironiczna jazda bez trzymanki, której nie da się opisać słowami.

Tytułowy Pierniczek okrutniczek – wypiek z duszą seryjnego mordercy – dostaje tu więcej czasu ekranowego, więcej krwi do rozlania i więcej możliwości na rzucanie zgryźliwymi one-linerami. Film miesza slapstick z gore, autoironię z tanim efekciarstwem i żarty o kupie z dialogami o egzystencji kina niskobudżetowego. Z jednej strony: kukiełki, dekapitacje, brokat i złośliwości pod adresem własnych fanów. Z drugiej: świadomość, że w tej całej grotesce jest jakiś rodzaj szczerości. Jeśli dodamy do tego ikonografię religijną, otrzymamy prawdziwą ucztę dla fanów złego kina. [Grzegorz Fortuna]
Autorką polskiego tytułu „Pierniczka okrutniczka” jest Martyna Skowron, a autorem podtytułu „Mąka pańska” – Szymon Konieczny.
Język: angielski z polskimi napisami
PIERNICZEK OKRUTNICZEK 2. MĄKA PAŃSKA, reż. William Butler, USA 2008, 72'

Grafika reklamowa
DKF Zamek: Pociągi
Artystyczna, refleksyjna podróż przez XX wiek, stworzona wyłącznie z archiwalnych materiałów filmowych. Bez słów, pełen piękna i goryczy obraz, w którym zachwyt nad przemieszczaniem staje się przekleństwem, a łzy radości mieszają się z bólem rozpaczy. W ścieżce dźwiękowej filmu wykorzystano fragmenty utworu „Compartment 2, car 7” Pawła Szymańskiego.
Język: film bezdialogowy
POCIĄGI, reż. Maciej Drygas, Polska 2024, 80'

Grafika reklamowa
DKF Zamek: Symfonia Fabryki Ursus
Filmowe podsumowanie pięcioletniej pracy ze społecznością byłych pracowników fabryki Ursus. Dokument kreacyjny łączy sztukę wideo z choreografią i muzyką eksperymentalną. Artyści zaprosili byłych pracowników zakładu – robotnice, technologów, kierowników, sekretarki – do udziału w filmie, który raz jeszcze ożywiłby fabrykę. To głos za upamiętnieniem fabryki Ursus, kultury przemysłowej i robotniczej, walczący o godność ludzi pracy i politykę historyczną uwzględniającą ich biografie.
Język: polski
SYMFONIA FABRYKI URSUS, reż. Jaśmina Wójcik, Polska 2018, 61'

Grafika reklamowa
FATHER MOTHER SISTER BROTHER
„FATHER MOTHER SISTER BROTHER" to zwycięzca ostatniego festiwalu w Wenecji i najlepszy od lat film Jima Jarmuscha, twórcy „Patersona" i „Broken Flowers". Pełen błyskotliwych obserwacji precyzyjnie skomponowany tryptyk filmowy o relacjach rodzinnych i o tym, co sprawia, że się od siebie oddalamy. Każdy z trzech rozdziałów rozgrywa się współcześnie, w innym kraju: FATHER – w północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych, MOTHER – w Dublinie, a SISTER BROTHER – w Paryżu. Film Jarmuscha stanowi zbiór subtelnych, pełnych humoru, ale i nut melancholii portretów ludzkich charakterów. W rolach głównych m.in. Cate Blanchett, Adam Driver, Tom Waits, Vicky Krieps i Charlotte Rampling.

Sam reżyser tak mówi o swoim najnowszym filmie: „FATHER MOTHER SISTER BROTHER" to w pewnym sensie zaprzeczenie kina akcji. Jego wyciszony styl został świadomie ukształtowany po to, by pozwolić widzowi dostrzec drobne szczegóły – niczym starannie ułożone trzy kompozycje kwiatowe. Współpraca z wybitnymi operatorami Frederickiem Elmesem i Yorickiem Le Saux, znakomitym montażystą Affonso Gonçalvesem oraz innymi stałymi współpracownikami pozwoliła nam wynieść to, co początkowo istniało jedynie jako słowa na kartce papieru do rangi czystego kina.
Język: angielski z polskimi napisami
FATHER MOTHER SISTER BROTHER, reż. Jim Jarmsuch, Francja, USA, Irlandia 2025, 110'

Grafika reklamowa
Freak Show
7.12 g. 19 |Sala Wielka
Spektakl gościnny w reż. Filipa Pawlaka, Łukasza Rondudy
Lady Picassa, Nadia „Róża” Markiewicz, Daniel „Kryzysowy Myśliciel” Kotowski oraz Babcia. Czwórka niezwykłych artystów(-ek) po raz pierwszy do zobaczenia we wspólnym programie, którego pokazy obejmują najważniejsze światowe sceny! Wracają do siebie, bo choć niewidoczni, od zawsze tu byli – w piwnicach, przekwitających ogrodach, w rolkach na Instagramie. Cierpliwi i piękni.
Jako „Freak show” przychodzą, żeby „kalekować” to, co wokół nich, zachwycać, ale bez inspiracyjnej pornografii oraz budować dumę z tego, co przyjęto jako porażkę. Czy jesteś na nich gotowy(-a)?

Grafika reklamowa
Godspeed You! Black Emperor (wejście 19., start 20) - koncert
Godspeed You! Black Emperor ponownie w Polsce! Legendarna kanadyjska grupa zagra w Poznaniu 6 marca 2026 w Centrum Kultury ZAMEK.

O ich ostatnim albumie No Title pisano: „Jest wielki i rozdzierający, a czasem nawet pełen nadziei i ekstazy. Nadal nikt nie tworzy muzyki tak jak oni.” (The Fader). Kanadyjczycy, mimo ponad dwóch dekad działalności, pozostają symbolem niezależności i przypominają o doniosłości oraz znaczeniu współczesnej muzyki.

GY!BE słyną z niezwykle intensywnych, wielogodzinnych koncertów, którym towarzyszą hipnotyzujące analogowe wizualizacje wyświetlane z taśm szpulowych na projektorach 16 mm. Ich muzyka – łącząca potęgę epickiej gitarowej narracji, eklektyzm post-rocka, punkową bezkompromisowość, śmiałość improwizacji i skupioną ekspresję muzyki współczesnej – trafia do fanów z najróżniejszych zakątków muzycznego świata.

Godspeed You! Black Emperor mają na koncie serię albumów uznawanych za redefinicję tego, czym może być muzyka protestu: długie, instrumentalne kompozycje o ogromnym ładunku emocjonalnym i mocy, służące za ścieżki dźwiękowe alienacji i oporu. Pierwsze cztery wydawnictwa – zwłaszcza F#A#∞ (1997) i Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven (2000) – uchodzą dziś za klasyki epoki i gatunku.

Legendarne koncerty zespołu, podczas których wiele projektorów 16 mm wyświetla kolaże nakładających się na siebie filmowych pętli, a także charakterystyczna ikonografia ich albumów, dodatkowo budują estetykę, etos i mitologię grupy. GY!BE konsekwentnie działają na własnych zasadach – przez 25 lat istnienia opublikowali zaledwie dwa oficjalne zdjęcia, nie nakręcili teledysku, udzielili jedynie kilku zbiorowych wywiadów, nigdy nie mieli strony internetowej ani profili w mediach społecznościowych. Niewiele zespołów rockowych XXI wieku było tak wytrwałych w dążeniu do tego, by ich muzyka mówiła sama za siebie.

Ich najnowszy album No Title spotkał się z powszechnym uznaniem. Krytyk magazynu The Wire pisał: „Uosobienie muzyki jako sztuki. Wolni od wpływu korporacji, konwencjonalnych form piosenkowych i algorytmicznie dostrajanych długości utworów, Godspeed You! Black Emperor mogą przekazywać swój przekaz bez kompromisów.” Autor Mojo dodał: „Grupa z Montrealu przesuwa granice tego, co muzyka może znaczyć w czasach mroku. Tam, gdzie znajdują piękno, jest ono często niezłomnie jasne.”
https://www.youtube.com/watch?v=G_ze-pbdkVk

https://www.youtube.com/watch?v=ZgkyX1-8ERo

Grafika reklamowa
GÓRA – Ralph Kaminski & My Best Band In The World
GÓRA – Ralph Kaminski & My Best Band In The World
Zapraszamy na wyjątkowy koncert w poznańskim Centrum Kultury Zamek!
Koncert Ralph Kaminski & My Best Band In The World
Start koncertu: 20:00
----
Osoby, które nie ukończyły 16. roku życia mogą wejść i przebywać na koncercie wyłącznie pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego przez cały okres trwania koncertu. Przy wejściu na koncert należy okazać odpowiednie oświadczenie oraz ważne bilety dla osoby dorosłej i osoby małoletniej.
Osoby, które ukończyły 16. rok życia mogą wejść i przebywać na koncercie samodzielnie, pod warunkiem posiadania ważnego biletu wstępu, dokumentu tożsamości oraz pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego.
----
Ralph Kaminski to wokalista, autor tekstów, kompozytor, producent muzyczny oraz reżyser teledysków. Artysta wydał cztery albumy: „Morze” (2016), „Młodość” (2019), “KORA” (2021) oraz „Bal u Rafała” (2022), z których każdy uzyskał status „Złotej płyty”. Twórczość Ralpha jest ciepło przyjmowana przez krytyków, a także przez branżę muzyczną, czego wyrazem były nominacje do nagrody Fryderyk 2020 dla „Młodości” i Ralpha jako producenta muzycznego oraz otrzymane Fryderyki 2022: „KORA” została uznana za najlepszą płytę w kategorii Piosenka Poetycka i Literacka, a sam Ralph otrzymał statuetkę jako Artysta Roku. Kaminski współpracował m.in. z Natalią Przybysz, Quebonafide, Marylą Rodowicz, Darią Zawiałow, Natalią Szroeder, Organkiem, Kwiatem Jabłoni oraz Miuoshem.
W 2022 r. Ralph Kaminski otrzymał prestiżowy Paszport „Polityki”, będący symbolicznym stemplem jakości twórczości artysty. Jest laureatem także innych prestiżowych nagród, wśród których są również m.in. Nagroda Artystyczna Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego oraz Grand Prix i Nagroda Publiczności 40. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.
W 2024 r. Kaminski zadebiutował jako aktor w serialu „Lady Love”, do którego nagrał również – we współpracy z Andrzejem Smolikiem – cover przeboju lat 80. „Cher Cheri Lady”.
Rok 2025 przyniósł współpracę artysty z Męskim Graniem i udział Ralpha w projekcie Męskie Granie Orkiestra, którego liderami byli również: Igor Herbut, Błażej Król i Natalia Przybysz. Wokaliści wsparci mocami produkcyjnymi DrySkulla stworzyli singiel „To bardzo ziemskie”, który można było usłyszeć na trasie Męskie Granie 2025.
Wydane w październiku 2025r. single: „GÓRA” oraz „Nie bój się na zapas!” zapowiadają piąty studyjny album artysty.

Wideoklipy:
GÓRA - https://www.youtube.com/watch?v=pl79e3DTzGw
Nie bój się na zapas! - https://youtu.be/MigoGwN1YCc
Ralph Kaminski online:
WWW: https://ralphkaminski.com
FB: https://www.facebook.com/kaminskiralph
IG: https://www.instagram.com/ralphkaminski
TT: https://www.tiktok.com/@ralphkaminski

Grafika reklamowa
JazZamek #70 | Głupi Komputer++
JAZZAMEK #70 Głupi Komputer ++ (big band!) − koncert
14.12.205, g. 19
Sala Wielka / bilety: 45 zł (przedsprzedaż), 55 zł (w dniu koncertu) / miejsca siedzące nienumerowane / bilety dostępne online i w kasie CK ZAMEK
W grudniu Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu zaprasza na kolejną odsłonę cyklu „JazZamek” − występ zespołu Głupi Komputer w specjalnym, poszerzonym składzie. Koncert promuje debiutancką płytę grupy „Jazz Not Found”, wydaną w 2025 roku nakładem wydawnictwa Antena Krzyku.
Głupi Komputer powstał dzięki silnej relacji towarzysko-artystycznej trzech poznańskich muzyków, wywodzących się z pozornie odrębnych środowisk: post-rockowego, klasycznego i jazzowego oraz akademickiego i kompozytorskiego. Fetler, Karpiński i Królikowski współpracują od wielu lat w ansamblach Fanfara Awantura i Polmuz. Tym razem w „najlepszym” z możliwych układów, czyli w tercecie. Stworzyli zespół całkowicie autorski, którego repertuar trudno sklasyfikować, ale próbując to zrobić można napisać, że są to jednocześnie przebojowe piosenki, awangardowa muzyka improwizowana, ciężka elektronika, toksyczny drum'n'bass i popowe ballady złączone w jeden nieprzerwany, taneczny set koncertowy.
W Poznaniu usłyszymy specjalny, poszerzony skład. Będzie to jedyna okazja, aby posłuchać Głupiego Komputera w wydaniu big band.

Na scenie stoją czterej mężczyźni. Ubrani w czerwone marynarki, czarne spodnie i kapelusze na głowach. W rękach trzymają instrumenty skrzypce oraz dudy. Przed nimi stoją cztery mikrofony oraz głośniki.
JUBILEUSZ 80-LECIA KAPELI DUDZIARZY WIELKOPOLSKICH
Jubileuszowy koncert w wykonaniu Kapeli Dudziarzy Wielkopolskich z Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu oraz zaproszonych Gości urodzinowych: kapel, muzykantów i tancerzy ludowych.

Wieczór będzie muzyczną podróżą do wspomnień, tanecznych obrazów, kalejdoskopem dźwięków folklorystycznych i folkowych.

Serdecznie zapraszamy do wspólnego świętowania. Na przyjęciu urodzinowym nie zabraknie tortu i potańcówki.

Artystkom, Artystom, Gościnom i Gościom towarzyszyć będzie znakomity muzyk, a zarazem opiekun artystyczny Kapeli Dudziarzy Wielkopolskich: Romuald Jędraszak.

JUBILEUSZ 80-LECIA KAPELI DUDZIARZY WIELKOPOLSKICH
prowadzenie: Zuzanna Majerowicz
czas trwania: 120’ / wiek: 7+

Kolorowe zdjęcie. Kobieta i mężczyzna w odbiciu lustra. Ona patrzy przed siebie z rozkoszą. On wtula się w jej szyję z czułością.
Kino bez barier: Być kochaną
Film „Być kochaną” Lilji Ingolfsdottir
Czas trwania: 1 godzina i 40 minut.
Film dla osób powyżej 16 roku życia.
Kraje produkcji: Norwegia. Gatunek: dramat.

Maria wierzy, że w nowym związku z Sigmundem zacznie wszystko od nowa. Jednak codzienność ujawnia skryte emocje i napięcia, które w końcu prowadzą do wybuchu uczuć.
Treści obecne w filmie: sceny kłótni, nagość, sceny spożywania alkoholu.
Język: norweski z polskimi napisami dla osób niesłyszących i polską audiodeskrypcją. Pokaz w czwartek 18 grudnia także z tłumaczeniem na polski język migowy.
BYĆ KOCHANĄ, reż. Lilja Ingolfsdottir, Norwegia 2024, 105'

Grafika reklamowa
Kino bez barier: Chopin, Chopin!
Film „Chopin, Chopin!” Michała Kwiecińskiego. Czas trwania: 2 godziny i 6 minut.
Film dla osób powyżej 16 roku życia.
Kraj produkcji: Polska. Gatunek: biograficzny.
Treści wrażliwe: sceny spożywania alkoholu, przemoc fizyczna.
Paryż, 1835 rok. 25-letni Fryderyk Chopin jest gwiazdą salonów i ulubieńcem arystokracji. Ukrywa chorobę, żyje intensywnie, komponuje i daje lekcje fortepianu. Przyjaciele go cenią, a kobiety podziwiają.
Język: polski, francuski z polskimi napisami SDH i polską audiodeskrypcją. Pokaz w czwartek 30 października także z tłumaczeniem na polski język migowy.
CHOPIN, CHOPIN!, reż. Michał Kwieciński, Polska 2025, 126'

Grafika reklamowa
Kino bez barier: Uwierz w Mikołaja 2
Film „Uwierz w Mikołaja 2” Anny Wieczur
Czas trwania: 1 godzina i 30 minut.
Film dla osób powyżej 12 roku życia.
Kraj produkcji: Polska. Gatunek: familijny, świąteczny.
Współczesna opowieść o magii świąt, która pokazuje, że dobro kryje się w małych gestach. Pełen ciepła i humoru film dla całej rodziny.
Język: polski z polskimi napisami dla osób niesłyszących, polską audiodeskrypcją oraz tłumaczeniem na polski język migowy.
UWIERZ W MIKOŁAJA 2, reż. Anna Wieczur, Polska 2025, 90'

Grafika reklamowa
Left-Handed Girl. To była ręka diabła
Samotna matka i jej córki przeprowadzają się do Tajpej, aby otworzyć stragan na nocnym targu. Każda z nich będzie musiała dostosować się na swój sposób do nowego miejsca, aby związać koniec z końcem i utrzymać jedność rodziny. Tryskający energią komediodramat o różnobarwnych odcieniach macierzyństwa i konfliktach międzypokoleniowych, którego producentem i współscenarzystą jest Sean Baker.

Język: mandaryński z polskimi napisami

LEFT-HANDED GIRL. TO BYŁA RĘKA DIABŁA, reż. Shih-Ching Tsou, Tajwan, Francja, USA, Wielka Brytania 2025, 108'

Grafika reklamowa
Łowca jeleni
„Łowca jeleni” Michaela Cimino to jeden z najważniejszych i wywołujących najbardziej żarliwe dyskusje tytułów w dziejach kina. Laureat pięciu Oscarów, w tym za najlepszy film, najlepszą reżyserię oraz najlepszą drugoplanową rolę męską. To pełna rozmachu, a zarazem zaskakująco intymna opowieść o przyjaźni, lojalności i cenie, jaką płaci się za dojrzewanie w cieniu historii.
W niewielkim górniczym miasteczku w Pensylwanii trzej nierozłączni przyjaciele – Michael (Robert De Niro), Nick (Christopher Walken) i Steven (John Savage) – pracują w hucie. Wieczorami spotykają się w barze i jeżdżą razem na polowania, ciesząc się prostym życiem. Ich codzienność, z pozoru zwyczajna, nabiera tragicznej głębi, gdy zostają powołani do wojska i wysłani – tuż po hucznym ślubie Stevena – na wojnę w Wietnamie.

Cimino z niezwykłą precyzją buduje świat, w którym wielu widzów może się przejrzeć, a potem krok po kroku go burzy - raz w huku wystrzałów i wybuchów, a innym razem w ciszy, w której walka z powracającymi traumami wydaje się skazana na porażkę. W „Łowcy jeleni” zderzenie ludzkiej lojalności z bezsensem wojny ma wymiar nie tylko dramatyczny, lecz także uniwersalny. To historia o przyjaźni wystawionej na najtrudniejszą próbę, o granicach odwagi, o miłości, która nie wszystko jest w stanie ocalić, i o tym, że czasem jeden moment zmienia wszystko.
Tego filmu nie da się zapomnieć.
Język: angielski, wietnamski, rosyjski, francuski z polskimi napisami

ŁOWCA JELENI, reż. Michael Cimino, USA, Wielka Brytania 1978, 183’

Grafika reklamowa
MET Opera 2025/26: Tristan i Izolda
MET Opera 2025/26: TRISTAN I IZOLDA (Tristan und Isolde)

Po latach oczekiwań już 21 marca 2026 roku na ekranach kin na całym świecie zagości transmisja, której nie sposób przegapić. Zjawiskowa Lise Davidsen zmierzy się z jedną z najbardziej wymagających partii dla sopranu dramatycznego – rolą irlandzkiej księżniczki Izoldy w Tristanie i Izoldzie, operowej, poruszającej medytacji Wagnera nad miłością i śmiercią. Partnerować jej będzie tenor Michael Spyres jako owładnięty uczuciem Tristan.

To niezwykłe wydarzenie to także premiera nowej inscenizacji w reżyserii Yuvala Sharona – artysty, którego The New York Times okrzyknął „najbardziej wizjonerskim reżyserem operowym swojego pokolenia” oraz pierwszego Amerykanina, który wyreżyserował operę na słynnym festiwalu w Bayreuth. Będzie to także pierwsze wykonanie Tristana i Izoldy w nowojorskiej operze pod batutą dyrektora muzycznego Met, Yannicka Nézet-Séguina. Mezzosopranistka Ekaterina Gubanova ponownie wcieli się w Brangenę, a bas-baryton Tomasz Konieczny wystąpi jako Gorwenal (po entuzjastycznie przyjętych rolach w Holendrze tułaczu i Pierścieniu Nibelunga). W roli króla Marka zadebiutuje bas-baryton Ryan Speedo Green.

Czas trwania: ok. 5 godzin i 12 minut (2 przerwy)

--
reż. Yuval Sharon
język: angielski z polskimi napisami
autor: Richard Wagner (libretto: Richard Wagner)

Obsada:
Lise Davidsen (Izolda)
Ekaterina Gubanova (Brangena)
Michael Spyres (Tristan)
Tomasz Konieczny (Gorwenal)
Ryan Speedo Green (Król Marek)

Twórcy:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent)
Yuval Sharon (reżyseria)
Es Devlin (scenografia)
Clint Ramos (kostiumy)
John Torres (światło)
Ruth Hogben (projekcje)
Annie-B Parson (choreografia)

Grafika reklamowa
MET Opera 2025/26: Zaczarowany flet (retransmisja świąteczna)
MET Opera Live 2025/26: ZACZAROWANY FLET (retransmisja świąteczna)

I dla dzieci, i dla dorosłych; i dla początkujących, i dla koneserów. To właśnie inscenizacja Julie Taymor, znanej reżyserki filmowej (Droga Glorii, Frida), zainaugurowała w 2006 toku operowe transmisje z Nowego Jorku. Teraz Czarodziejski flet Wolfganga AmadeuszaMozarta wraca jako pokaz świąteczny, kiedy szczególnie lubimy wracać do oswojonych rytuałów i opowieści. A ta zawiera samą esencję: poszukiwanie miłości, starcie żywiołów, próby charakteru, magię i humor.

No i oczywiście tytułowy instrument o cudownym brzmieniu i mocy. Tamino rusza na ratunek Paminie, którą czarnoksiężnik Sarastro ukrył przed jej matką, Królową Nocy. Po drodze spotyka gadatliwego ptasznika Papageno, który stanie się jego pomocnikiem – podczas premiery śpiewogry Mozarta w tej roli występował jego librecista i przyjaciel, Emanuel Schikaneder. Spektakl MET wyróżniają surrealistyczne kostiumy inspirowane światem zwierząt i lalki animowane powietrzem. W głównych rolach gwiazdy: tenor Matthew Polenzani, bas René Pape, sopran Erika Miklósa.

[Źródło: Jan Topolski]

--

The Magic Flute
reż. Julie Taymor
czas: 114’
produkcja: USA 2006
język: angielski
Retransmisja
autor: Wolfgang Amadeus Mozart (libretto: Emanuel Schikaneder)
czas trwania: 1 godzina 54 minut [bez przerwy]

Obsada:
James Levine (dyrygent)
Ying Huang (Pamina)
Erika Miklósa (Królowa Nocy)
Matthew Polenzani (Tamino)
Greg Fedderly (Monostatos)
Nathan Gunn (Papageno)
David Pittsinger (Mówca)
René Pape (Sarastro)

Twórcy:
Julie Taymor (reżyseria)
George Tsypin (scenografia)
Julie Taymor (kostiumy)
Donald Holder (światło)
Julie Taymor and Michael Curry (lalki)
Mark Dendy (choreografia)
J. D. McClatchy (tłumaczenie na język angielski)

Grafika reklamowa
MET Opera Live 2025/26: Andrea Chénier
MET Opera Live 2025/26: ANDREA CHÉNIER

Piotr Beczała występuje w roli szlachetnego poety, który pada ofiarą intryg i brutalności Rewolucji Francuskiej w pełnej pasji operze tragicznej Giordana. Po świetnie przyjętym występie w Fedorze w sezonie Live in HD 2022–23, Beczała ponownie łączy siły z sopranistką Sonyą Yonchevą, wcielającą się tym razem w arystokratyczną ukochaną Chéniera – Maddalenę di Coigny. W roli Carla Gérarda, przedstawiciela rewolucyjnego terroru, który przesądza o losie kochanków, wystąpi baryton Igor Golovatenko. Za pulpitem dyrygenckim stanie Daniele Rustioni. Porywająca inscenizacja Nicolasa Joëla będzie transmitowana na żywo z nowojorskiej sceny Met do kin na całym świecie już 13 grudnia 2025 roku.
--
czas trwania: 3 godziny 31 minut [2 przerwy]
reż. Nicolas Joël
język: angielski z polskimi napisami
autor: Umberto Giordano (libretto: Luigi Illica)

Obsada:
Sonya Yoncheva (Maddalena di Coigny)
Piotr Beczała (Andrea Chénier)
Igor Golovatenko (Carlo Gérard)

Twórcy:
Daniele Rustioni (dyrygent)
Nicolas Joël (reżyseria)
Hubert Monloup (scenografia i kostiumy)
Duane Schuler (światło)

Grafika reklamowa
MET Opera Live 2025/26: Eugeniusz Oniegin
MET Opera Live 2025/26: EUGENIUSZ ONIEGIN (Eugene Onegin)

Po entuzjastycznie przyjętym debiucie w Metropolitan Opera w 2024 roku, gdzie wystąpiła jako Cio-Cio- San w Madama Butterfly Pucciniego, sopranistka Asmik Grigorian powraca na nowojorską scenę w roli Tatiany – zakochanej młodej kobiety i głównej bohaterki pełnej namiętności operowej adaptacji poematu Puszkina. Spektakl będzie transmitowany na żywo ze sceny Metropolitan Opera do kin na całym świecie 2 maja 2026 roku. Baryton Igor Golovatenko ponownie wcieli się w eleganckiego, lecz emocjonalnie zdystansowanego Oniegina, który zbyt późno uświadamia sobie swoje prawdziwe uczucia. W poruszającej inscenizacji w reżyserii laureatki Nagrody Tony, Deborah Warner, „otrzymujemy pięknie dopracowaną interpretację lirycznego romansu Czajkowskiego”. [Źródło: The Telegraph]

Czas trwania: ok. 4 godziny i 5 minut (2 przerwy)

--
reż. Deborah Warner
język: angielski z polskimi napisami
Transmisja na żywo
autor: Piotr Czajkowski (libretto: Piotr Czajkowski i Konstantin Szyłowski)

Obsada:
Asmik Grigorian (Tatiana)
Maria Barakova (Olga)
Stephanie Blythe (Filipiewna)
Stanislas de Barbeyrac (Leński)
Igor Golovatenko (Eugeniusz Oniegin)
Alexander Tsymbalyuk (Książę Gremin)

Twórcy:
Timur Zangiev (dyrygent)
Deborah Warner (reżyseria)
Tom Pye (scenografia)
Chloe Obolensky (kostiumy)
Jean Kalman (światło)
Ian William Gallowayi Finn Ross (projekcje)
Kim Brandstrup (choreografia)

Grafika reklamowa
MET Opera Live 2025/26: Kopciuszek (retransmisja)
MET Opera Live 2025/26: KOPCIUSZEK (retransmisja z 2018 roku)

Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu „Bajki babci Gąski”. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i operowe, m.in. Rossiniego i Julesa Masseneta.

To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji. W tytułowej roli w transmitowanym spektaklu usłyszymy Joyce DiDonato, która zasłynęła jako wykonawczyni partii Kopciuszka także w wersji Rossiniego, a którą mogliśmy podziwiać w cyklu „The Met: Live in HD” jako Elenę w „La donna del lago”.

Czas trwania: ok. 1 godzina i 44 minuty (bez przerw)
--
Tytuł oryginalny: Cendrillon
reż. Laurent Pelly
język: angielski z polskimi napisami
autor: Jules Massenet (libretto: Henri Caïn)

Obsada:
Isabel Leonard (Kopciuszek)
Jessica Pratt (Wróżka Chrzestna)
Emily D’Angelo (Książe)
Stephanie Blythe (Pani de la Haltière)
Laurent Naouri (Pandolfe)

Twórcy:
Emmanuel Villaume (dyrygent)
Laurent Pelly (reżyseria)
Barbara de Limburg (scenografia)
Laurent Pelly (kostiumy)
Duane Schuler (światło)
Laura Scozzi (choreografia)
Kelley Rourke (adaptacja angielska)

Grafika reklamowa
MET Opera Live 2025/26: Ostatni sen Fridy i Diega
MET Opera Live 2025/26: OSTATNI SEN FRIDY I DIEGA (Ultimo Sueño de Frida y Diego)

30 maja 2026 roku sezon The Met: Live in HD 2025–26 zakończy się transmisją na żywo pierwszej opery amerykańskiej kompozytorki Gabrieli Leny Frank: utrzymanym w konwencji realizmu magicznego portretem meksykańskiej pary artystów, Fridy Kahlo i Diega Rivery. Libretto napisał laureat Nagrody Pulitzera, dramatopisarz Nilo Cruz. Opera, nawiązująca do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, opowiada historię Fridy, w której postać wciela się mezzosopranistka Isabel Leonard. Frida powraca z zaświatów w Dzień Zmarłych, by ponownie spotkać się z Diegiem (w tej roli baryton Carlos Álvarez). Ta słynąca z licznych sporów para na krótko ożywia swój burzliwy romans, by doświadczyć zarówno namiętności, jak i cierpienia, zanim pożegnają się na zawsze ze światem żywych. Dyrygent Yannick Nézet-Séguin poprowadzi wykonanie opery Frank w Metropolitan Opera. Za reżyserię i choreografię nowej produkcji, inspirowanej obrazami Fridy i Diega oraz „pełnej barw i świeżej indywidualności” (Los Angeles Times) odpowiada Deborah Colker.

Czas trwania: ok. 2 godziny i 48 minut (1 przerwa)
--
reż. Deborah Colker
język: angielski z polskimi napisami
autor: Gabriela Lena Frank (libretto: Nilo Cruz)

Obsada:
Gabriella Reyes (Catrina)
Isabel Leonard (Frida)
Nils Wanderer (Leonardo)
Carlos Álvarez (Diego)

Twórcy:
Yannick Nézet-Séguin (dyrygent)
Deborah Colker (reżyseria)
Jon Bausor (scenografia i kostiumy)
Adam Silverman (światło)
Deborah Colker (choreografia)

Grafika reklamowa
MET Opera Live 2025/26: Purytanie
MET Opera Live 2025/26: PURYTANIE (I puritani)

Gdy chodzi o piękno melodii, zapierającą dech koloraturę i wokalne popisy najwyższej próby, Purytanie Belliniego nie mają sobie równych. Już 10 stycznia 2026 roku w kinach na całym świecie pojawi się nowa, pełna rozmachu inscenizacja tej ostatniej opery mistrza – pierwsza w Met od prawie 50 lat. Za reżyserię odpowiada Charles Edwards, który po latach sukcesów jako scenograf debiutuje w roli reżysera w nowojorskiej operze.

W głównych, niezwykle wymagających rolach wystąpią gwiazdy światowej sceny operowej. Lisette Oropesa i Lawrence Brownlee wcielą się w Elvirę i Artura – kochanków, których rozdzielają polityczne podziały angielskiej wojny domowej. Na scenie partnerować im będą Artur Ruciński jako Riccardo, niechciany narzeczony Elviry, oraz Christian Van Horn jako Giorgio, życzliwy i pełen troski wuj dziewczyny. Orkiestrę poprowadzi Marco Armiliato.

Czas trwania: ok. 3 godziny i 47 minut (1 przerwa)
--
reż. Charles Edwards
język: angielski z polskimi napisami
autor: Vincenzo Bellini (libretto: Carlo Pepoli)

Obsada:
Lisette Oropesa (Elvira Walton)
Lawrence Brownlee (Lord Arturo Talbot)
Artur Ruciński (Riccardo Forth)
Christian Van Horn (Giorgio Walton)

Twórcy:
Marco Armiliato (dyrygent)
Charles Edwards (reżyseria)
Charles Edwards (scenografia)
Gabrielle Dalton (kostiumy)
Tim Mitchell (światło)
Tim Claydon (choreografia)

Grafika reklamowa
Ministranci
Grupa nastoletnich ministrantów, sfrustrowana obojętną postawą dorosłych i instytucji Kościoła wobec niesprawiedliwości społecznej, postanawia wdrożyć własny, nietypowy plan odnowy moralnej. Uzbrojeni w młodzieńczy bunt i własną interpretację Pisma Świętego zakładają podsłuch… w konfesjonale, aby lepiej poznać swoich sąsiadów. Zamaskowani niczym Zorro i z ambicjami na miarę Robin Hooda, stają się sędziami w swoim osiedlowym świecie, pomagając potrzebującym i wymierzając kary za grzechy. Jednak ich misja zamienia się w niebezpieczną grę, a chłopcy, stosując własny, idealistyczny kodeks honorowy, zaczynają balansować na cienkiej granicy między dobrem a złem. Prawdziwe życie blokowiska miesza się z misją wprost z komiksów o superbohaterach, ale zamiast peleryn, bohaterowie noszą komże.

Film balansuje między dramatem a czarnym humorem, a jego styl przypomina bardziej rapowy manifest niż szkolną katechezę. „Ministranci” to kino, które nie boi się zadawać trudnych pytań o religię, wspólnotę, winę i odkupienie — ale robi to bez kaznodziejstwa, a z luzem, emocją i mocą autentycznego przekazu.
Język: polski
MINISTRANCI, reż. Piotr Domalewski, Polska 2025, 106'

Plakat świąteczny w czerwono-złotych barwach. W centrum napis „NOEL” otoczony śnieżynkami i geometrycznymi kształtami. Po prawej data koncertu. U góry informacja o 75-leciu Chóru Skowronki.
NOEL - Koncert świąteczny Chóru Dziewczęcego SKOWRONKI
Zapraszamy do Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu na wyjątkowy świąteczny koncert ChóruDziewczęcego SKOWRONKI. W wykonaniu trzech grup skowronkowych usłyszymy zarówno tradycyjne kolędy i pastorałki, jak i utwory współczesnych polskich i zagranicznych kompozytorów.
Dziewczęta w muzycznej opowieści o żłóbku, sianku, pierwszej gwiazdce i narodzinach Zbawiciela przeniosą nas do beztroskiego świata dziecięcych marzeń, bożonarodzeniowych zapachów i wszechogarniającej miłości. Wszystko to przyprawione zostanie dziewczęcą wrażliwością, pasją i muzyczną fascynacją płynącą prosto z serca.
To jeden z ostatnich jubileuszowych występów SKOWRONKÓW w roku ich 75-lecia.
Chór Dziewczęcy SKOWRONKI poprowadzi Alicja Szeluga, SKOWRONECZKI i MAŁE SKOWRONKI wystąpią pod batutą Julii Łynszy.
Przy fortepianie zasiądzie Czesław Łynsza, na instrumentach perkusyjnych zagra Beata Polak, a na oboju Jakub Kaszuba.

Grafika reklamowa
NT Live: The Fifth Step
David Ireland
NATIONAL THEATRE LIVE: THE FIFTH STEP

W nowej, docenionej przez krytyków i pełnej błyskotliwego humoru sztuce Davida Irelanda na scenie spotykają się dwaj wybitni aktorzy: Jack Lowden (Kulawe konie, Dunkierka), zdobywca nagrody Oliviera, oraz Martin Freeman (Hobbit, Sherlock), laureat nagród Emmy i BAFTA.

James, członek Anonimowych Alkoholików, od lat uczestniczący w programie dwunastu kroków, zostaje sponsorem nowicjusza Luki. Między mężczyznami rodzi się krucha przyjaźń, oparta na wspólnych przeżyciach, opowieściach i litrach czarnej kawy. Ale gdy Luka zbliża się do piątego kroku – momentu wyznania – na jaw wychodzą niebezpieczne prawdy, zagrażające zaufaniu, od którego zależy proces zdrowienia ich obu.

Sztuka w reżyserii Finna den Hertoga została zarejestrowana na żywo w londyńskim teatrze @sohoplace na West Endzie. The Fifth Step to poruszająca i przewrotna opowieść o zaufaniu i cienkiej granicy między pomocą a zależnością.

Grafika reklamowa
Poranek dla dzieci: Kicia Kocia pod choinkę
Pora na zimowe spotkanie z Kicią Kocią na wielkim ekranie! Wspólnie odwiedzimy bibliotekę, wsiądziemy do pociągu i pobawimy się w śniegu! Co jeszcze czeka naszą sympatyczną bohaterkę?
W życiu Kici Koci ciągle coś się dzieje. Kiedy nie lepi bałwana i nie rzuca się śnieżkami z Packiem, Adelką i Juliankiem, rusza z tatą w podróż i przekonuje się, że kolej to świetna sprawa! Innego dnia w poszukiwaniu lektur do poduszki zajrzy do biblioteki, gdzie dowie się, jak powstają książki. Także w domu czeka na nią sporo nowości. Wraz z babcią przyrządzi smaczną zupę i upiecze ciasteczka, żeby chwilę później ganiać z odkurzaczem po całym pokoju. Z nadmiaru wrażeń trochę się rozchoruje i nie będzie mogła zasnąć, ale dzięki pomocy czujnej mamy szybko stanie na nogi!

Filmowe opowieści na podstawie uwielbianych książek Anity Głowińskiej to idealna okazja na niezapomniany seans w kinie. Serial „Kicia Kocia” na wielkim ekranie!

Odcinki serialu, które zobaczymy w trakcie seansów:
1. Kicia Kocia zima – reż. Marta Stróżycka
2. Kicia Kocia gotuje – reż. Marta Stróżycka
3. Kicia Kocia w pociągu – reż. Dominik Litwiniak
4. Kicia Kocia sprząta – reż. Anna Błaszczyk
5. Kicia Kocia w bibliotece – reż. Anna Błaszczyk
6. Kicia Kocia nie może zasnąć – reż. Marta Stróżycka
7. Kicia Kocia i świąteczna niespodzianka

Język: dubbing polski
KICIA KOCIA POD CHOINKĘ, reż. Marta Stróżycka, Polska 2023, 42'

Grafika reklamowa
Poranek dla dzieci: Magiczna Gwiazdka zwierzaków
Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami! Śnieg prószy za oknem, świąteczne przygotowania idą pełną parą, a na niektórych czekają nie lada niespodzianki! Oto pięć pięknych opowieści pełnych świątecznej magii i ciepła!
Gwiazdka tuż tuż, dzieci wypatrują Świętego Mikołaja – ale okazuje się, że prezentów w tym roku może zabraknąć! Święty Mikołaj rozbija się na lodowej wyspie! Czy mieszkającym w pobliżu zwierzętom uda się mu pomóc? Niestety, to nie koniec kłopotów! Maleńkie pisklę musi uratować przyjęcie w kurniku, dziewczynka, której mama wciąż jest bardzo zajęta, szuka choinki na własną rękę, mały jenot zgubił się w lesie, a ryś próbuje dotrzeć na czas na wielki magiczny spektakl na szczycie góry. Czy bohaterowie tych pięciu świątecznych opowieści sprostają czekającym na nich wyzwaniom?

„Magiczna Gwiazdka zwierzaków” to zbiór rozgrzewających serce opowieści pełnych radości i świątecznej magii. Różnorodne animacje zainspirowane tradycyjnymi technikami pomogą odkryć piękno natury i przypomną, dlaczego co roku nie możemy doczekać się Gwiazdki.
Wersja językowa: polski dubbing
Kategoria wiekowa: 4+
MAGICZNA GWIAZDKA ZWIERZAKÓW, reż. Caroline Attia, Ceylan Beyoğlu, Olesya Schchukina, Haruna Kishi, Camille Alméras, Natalia Chernysheva, Francja, Niemcy 2024, 72’

Grafika reklamowa. Animowany lisek w świątecznym otoczeniu - widać śnieg i choinkę.
Poranek dla dzieci: Święta z Astrid Lindgren
Gunilla i Gunnar, przeziębieni i znudzeni w domu, dostają niezwykły prezent – zegar z kukułką, w którym mieszka wesoły ptaszek-opowiadacz. To właśnie on zabiera dzieci (i nas wszystkich!) w podróż do magicznego świata Astrid Lindgren. Spotkamy tam psotnego Emila, maleńkiego przyjaciela z mysiej dziury, dzielną Kajsę i wiele innych postaci, które pokażą, że święta to czas radości, przyjaźni i wzajemnej troski. Wejdźcie do bajkowego świata i poczujcie prawdziwą magię świąt na wielkim ekranie!

Adaptacja świątecznych opowiadań autorki „Dzieci z Bullerbyn” i „Pippi Pończoszanki” to pełen humoru, ciepła i wzruszeń film dla całej rodziny.

Wersja językowa: polski dubbing
Kategoria wiekowa: 5+
ŚWIĘTA Z ASTRID LINDGREN, reż. Are Austnes, Yaprak Morali, Norwegia, Szwecja 2023, 59’

Grafika reklamowa
Ran
W momencie premiery „Ranu” Kurosawa miał 75 lat: wiek godny mistrza. Historyczny spektakl, oparty luźno na „Królu Lirze” i legendach o Motonarim Mōrim, został zamierzony przez reżysera jako ukoronowanie własnej drogi twórczej. W historii pana feudalnego Hidetory i jego trzech wiarołomnych synów odbija się być może historia samego filmowca: starzejącego się giganta kina, któremu trudno odnaleźć się w nowej rzeczywistości. I tym razem produkcja została częściowo sfinansowana przez zagranicznego producenta, dzięki czemu film mógł mieć wymarzony przez Kurosawę rozmach i skalę (praca nad scenariuszem trwała dekadę). W „Ran” każdy detal kolorystyczny, każdy element scenografii i kompozycji kadru, zostały zaplanowane z rozmysłem przez szukającego perfekcji reżysera. Efektem jest fresk, w którym spojrzenie z dystansu kontrastuje z rozdzierającym dramatem podzielonej rodziny.
Język: japoński z polskimi napisami
RAN, reż. Akira Kurosawa, Japonia, Francja 1985, 160'

Grafika reklamowa
Rashōmon
Mistrzowsko skonstruowany, zagadkowy i przełomowy film Kurosawy. Nieoczekiwany sukces „Rashomona” na festiwalu w Wenecji w 1951 roku ułatwił japońskiemu kinu drogę na szczyt, a dla samego reżysera otworzył bodaj najważniejszą dekadę w karierze. Opowiadana przez chroniących się przed deszczem bohaterów historia bandyty, samuraja i jego żony fascynuje niejednoznacznością. Co wydarzyło się między tą trójką? Kto mówi prawdę? Upleciony z na przemian ekspresyjnych i impresyjnych momentów film to krytyka feudalnej Japonii (akcja dzieje się w XII wieku w Kioto) i zarazem komentarz do kraju pogrążonego w powojennym kryzysie. W „Rashomonie” filozoficzna spekulacja splata się z porywającą wizją przeszłości. Arcydzieło Kurosawy z Toshiro Mifune w roli głównej to wyprawa w głąb lasu w poszukiwaniu prawdy, która być może na zawsze pozostanie nieuchwytna.
Język: japoński z polskimi napisami
RASHŌMON, reż. Akira Kurosawa, Japonia 1950, 88'

Grafika reklamowa
Retrospektywa Terrence'a Malicka: Badlands
Pełnometrażowy debiut Terrence’a Malicka powstał w oparciu o autentyczne wydarzenia. W latach 50. para młodych ludzi wyruszyła w podróż po Stanach Zjednoczonych, podczas której zamordowała 11 osób. Zabójcy zostali (anty)bohaterami Ameryki – także dlatego, że ich motywacje pozostały niewyjaśnione. Martin Sheen i Sissy Spacek, dla których był to początek kariery aktorskiej, stworzyli postacie będące zarazem znudzonymi dzieciakami bez perspektyw, jak i wcieleniami banalnego zła.

Wszystkie ewentualne przyczyny zachowań bohaterów pozostają niedopowiedziane. Czy chodzi po prostu o pragnienie uznania, godnego życia, sławy? A może jest tak, jak śpiewał zainspirowany filmem Bruce Springsteen w piosence Nebraska: Może po prostu siedzi jakieś zło w tym świecie. Dzieło Malicka – jeden z najciekawszych wariantów popularnego amerykańskiego motywu uciekającej pary – kryje w sobie wiele potencjalnych odpowiedzi.

BADLANDS, reż. Terrence Malick, USA 1973, 95'
Język: angielski z polskimi napisami

Grafika reklamowa
Retrospektywa Terrence'a Malicka: Cienka czerwona linia
POKAZ Z TAŚMY 35MM

Terrence Malick powrócił po dwóch dekadach milczenia z arcydzielną (i niekonwencjonalną) adaptacją surowej prozy Jamesa Jonesa. Grupa żołnierzy amerykańskich walczących w drugiej wojnie światowej w Guadalcanal przeżywa zarazem horror wojny i rozdarcie wewnętrzne – choć każdy z nich na swój sposób. Niecierpliwość, tęsknota, ból opuszczenia, ekstaza bycia żywym – wszystkie te ulotne stany udało się odmalować z użyciem talentów operatorskich Johna Tolla i kompozytorskich Hansa Zimmera. Majstersztyk kina wojennego i sensualny poemat jednocześnie.

CIENKA CZERWONA LINIA, reż. Terrence Malick, USA 1998, 170'

Grafika reklamowa
Retrospektywa Terrence'a Malicka: Niebiańskie dni
Akcja filmu rozgrywa się w 1916 roku. Bill, młody robotnik pracujący w jednej z hut w Chicago, podczas kłótni zabija przełożonego i decyduje się na ucieczkę na Zachód. Wraz z nim wyrusza jego młodsza siostra Linda i jej przyjaciółka Abby. Podróżują przez Amerykę wraz z tysiącami ludzi szukającymi pracy. Dojeżdżają do małego miasteczka, gdzie właściciel ogromnego rancza potrzebuje kilkuset sezonowych robotników na czas żniw i postanawiają tam zostać.

Tak rozpoczyna się opowieść o wielkich marzeniach, namiętnościach niweczących szansę znalezienia spokojnej przystani, życiowych wyborach i trudnej młodości, przeżywanej w Ameryce tamtych lat. Doskonałe zdjęcia Nestora Almendrosa nagrodzone zostały Oscarem (znaczna część zdjęć została zrobiona podczas tzw. złotej godziny, czyli pory dnia godzinę po wschodzie oraz godzinę przed zachodem słońca, gdy emituje ono szczególnie atrakcyjne światło o dużej głębi, silnych kontrastach i złotym odcieniu), a nastrojową muzykę Ennio Morricone wyróżniono nagrodą BAFTA. Równorzędnym sukcesem była nagroda za najlepszą reżyserię dla Terrence’a Mallicka na MFF w Cannes.

NIEBIAŃSKIE DNI, reż. Terrence Malick, USA 1978, 95'
Język: angielski, włoski z polskimi napisami

Grafika reklamowa
Retrospektywa Terrence'a Malicka: Rycerz pucharów
Rick (Christian Bale) jest wziętym hollywoodzkim scenarzystą. Zawodowy sukces nie sprawia mu jednak satysfakcji. Uciekając od traumatycznych wspomnień z przeszłości, rzuca się w wir romansów, rozpaczliwie szukając czegoś, co nada sens jego wypełnionemu pustką życiu. Czy na ścieżce zatracenia odnajdzie coś, co pozwoli mu narodzić się na nowo?
RYCERZ PUCHARÓW, reż. Terrence Malick, USA 2015, 118'
Język: angielski z polskimi napisami

Grafika reklamowa
Retrospektywa Terrence'a Malicka: Song to Song
Współczesne love story rozgrywające się w świecie muzycznej bohemy. BV (Ryan Gosling) i Faye (Rooney Mara) są szaleńczo zakochanymi w sobie marzycielami. Oprócz miłości łączy ich pragnienie, by zaistnieć w muzycznym świecie. Choć drzwi do kariery może im otworzyć muzyczny magnat Cook (Michael Fassbender), intencje cynicznego biznesmena nie są do końca jasne. Sprawy skomplikują się, gdy do miłosnego trójkąta dołączy jego nowa muza (Natalie Portman).
SONG TO SONG, reż. Terrence Malick, USA 2017, 129'
Język: angielski z polskimi napisami

Grafika reklamowa
Retrospektywa Terrence'a Malicka: Ukryte życie
Historia austriackiego katolika Franza Jägerstättera, który odmawia przyłączenia się do nazistów w czasie II wojny światowej i zabijania Żydów. Za swoje przekonania ten skromny rolnik zostaje uwięziony, a jego wiara i oddanie Bogu – poddane najtrudniejszej próbie. Gdy żyje się wśród natury, w biednym, ale porządnym domu, oddawanie czci Najwyższemu nie stanowi wielkiego problemu, zwłaszcza w tamtych czasach. Jego działanie widać na każdym kroku, boska interwencja jest dostrzegalna niemal gołym okiem.

Kiedy jednak nawet najgorliwsza wiara zostanie skonfrontowana z okrucieństwami wojny, niekończącą się brutalną pożogą, stratą i tęsknotą, często przychodzi kryzys – próba ostateczna. W Ukrytym życiu Malick rozważa tematy egzystencjalne w sposób przypominający ten z Drzewa życia. Choć za kamerą tym razem nie ma Emmanuela Lubezkiego, film jest też przede wszystkim uderzająco piękny i kontemplacyjnie skomponowany. Recenzent „Evening Standard” określił Ukryte życie jako wybitne dzieło mistrza, a David Ehrlich z „Indiewire” zachwycił się uczuciem głębokiej zadumy wywołanym przez tę historię.
[tekst: Magdalena Maksimiuk]

UKRYTE ŻYCIE, reż. Terrence Malick, USA 2019, 173'

Grupka dzieci, niektóre z nich mają podniesioną rękę. W oddali widzimy grupę stojących dorosłych. Na fotografię nałożono niebieskie przezrocze. Na dole napisano białym odręcznymi literami: Rodzinne zwiedzanie Zamku.
Rodzinne zwiedzanie Zamku
Zorganizuj niezapomnianą przygodę dla swojej rodziny. Odkrywaj zabytkowe wnętrza jednego z najmłodszych zamków w Europie wraz z komentarzem przewodnika(-czki).

Hol Wielki
bilety: 20zł (n), 15zł (u)
czas trwania: 45’
wiek: 10+

Grafika reklamowa
Siedmiu samurajów
Najwspanialszy epos w historii japońskiego kina. „Siedmiu samurajów” zabiera nas w sam środek feudalnej, wyniszczonej wojnami XVI-wiecznej Japonii. Ubodzy wieśniacy szukają ochrony przed bandytami u równie ubogich roninów (wędrownych samurajów). Powstały w ten sposób sojusz dwóch stanów przejdzie próbę ognia, kiedy razem spróbują oni odeprzeć napad działających poza prawem rzezimieszków. Siłą „Siedmiu samurajów” jest precyzyjna, epicka, wypełniona szczegółami narracja, dzięki której poznajemy nie tylko tytułowych bohaterów, ale też całą wioskę: mikroświat, który lada moment może znaleźć się w zgliszczach. Okres zdjęciowy trwał aż 148 dni; w momencie premiery był to najdroższy z japońskich filmów. Ryzyko się opłaciło: duch przygody, kunszt bitewny i rozmach Kurosawy do dziś nie mają sobie równych.
Język: japoński z polskimi napisami
SIEDMIU SAMURAJÓW, reż. Akira Kurosawa, Japonia 1954, 207'

Grafika reklamowa
Sny o miłości
Zwycięzca ostatniego Berlinale, ciepły i delikatny jak moherowy sweterek film o pierwszej miłości, która potrafi też sprawić ból niczym ukłucie szydełkiem. 17-letnia Johanne zakochuje się bez pamięci w swojej nauczycielce i zaczyna prowadzić intymny dziennik, w którym zapisuje wszystkie uczucia i fantazje. Pisze tak szczerze i barwnie, że jej mama i babcia uznają, iż te zapiski zasługują na publikację – nie biorąc pod uwagę, że to jedynie sposób nastolatki na zatrzymanie swojego uczucia przy życiu.

To opowieść o dorastaniu, zauroczeniu i sile pragnień, ale też o rodzinie, która zamiast oceniać – wspiera i chroni. Z humorem i delikatnością „Sny o miłości” pokazują emocje, które każdy pamięta z czasów młodości: pierwsze zauroczenie, nadzieje i rozczarowania. Film, w którym każdy znajdzie cząstkę siebie.Język: norweski z polskimi napisami
SNY O MIŁOŚCI, reż. Dag Johan Haugerud, Norwegia 2024, 110’

Grafika reklamowa
Spektakl gościnny "LA-MA" Teatr pod Fontanną reż. Janusz Stolarski
17.12.2025 g. 13
Spektakl gościnny „LA-MA”, reż. Janusz Stolarski / Teatr Pod Fontanną (CK ZAMEK Poznań)
Sala Widowiskowa, Centrum Kultury i Sztuki w Koninie 
Spektakl „LA-MA” to poruszająca podróż w głąb ludzkiej psychiki, ukazująca złożone relacje międzyludzkie poprzez pryzmat opiekuńczości, która przybiera różne, często szkodliwe, formy. Jest tu więc miłość macierzyńska, która potrafi zniewalać i ograniczać. Jest też bezosobowy i zniewalający system instytucjonalnej opieki – szpitali i domów opieki. Brak poczucia bezpieczeństwa, tęsknota za wolnością i niezależnością.
Wszystkie te historie i emocje ubrane są w pozornie lekką formę piosenek – protest songów napisanych przez aktorów i aktorki Teatru pod Fontanną. Ich śpiew buduje napięcie, tworząc czasami oniryczną, a momentami niepokojącą atmosferę. Obecny w wielu scenach spektaklu chór jest głosem zbiorowości, komentarzem do rozgrywających się wydarzeń, symbolizuje też potrzebę bezpieczeństwa wynikającego z przynależności do wspólnoty.

Narracja protest songów niesiona jest przez niesamowitą muzykę stworzoną do tego spektaklu przez Sambora Dudzińskiego, kompozytora, wokalistę, multiinstrumentalistę i aktora.

Grafika reklamowa
Spięty – koncert promujący nową płytę
Spięty – koncert promujący nową płytę

Sala Wielka
14.03.2026, g. 19
bilety: I pula - 100 zł (do 31.12.2025), II pula - 110 zł (do 13.03.2026), w dniu koncertu 130 zł / miejsca stojące i siedzące nienumerowane (ilość miejsc siedzących ograniczona) / bilety dostępne online i w kasie CK ZAMEK

14 marca zapraszamy do Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu na koncert Spiętego, promujący jego nową płytę, która ukaże się na początku 2026 roku.
Po bardzo dobrze przyjętym albumie „Heartcore” przyszedł czas na kolejne wydawnictwo, nad którym Hubert Dobaczewski pracuje od końca 2024 roku. Na razie artysta nie zdradził jego tytułu.

Singiel „Blue” promujący poprzednią płytę utrzymywał się nieprzerwanie na 1 miejscu listy przebojów RADIA 357 przez 21 tygodni, a także był TOP10 przez przeszło 90 tygodni.

Spięty / Hubert Dobaczewski – gitarzysta, autor tekstów, a przede wszystkim charyzmatyczny lider zespołu SPIĘTY, który od kilku lat z powodzeniem rozwija swój solowy projekt. Poza projektem Spięty znany jest z takich zespołów jak Lao Che czy Koli.

Zespól koncertuje w składzie:
Spięty − wokal, gitara
Bartek Kapsa − perkusja, sampler
Emil Wojtczak – bas
Patryk Kraśniewski − klawisze

Grupa dzieci stoi w półkolu z rękami opartymi na biodrach, patrząc na uśmiechniętą instruktorkę, która pokazuje im ruchy podczas zajęć.
STREFA ZABAWY „Hu, hu, ha, nasza zima nie jest zła” – warsztaty muzyczno-taneczne dla dzieci
Poszukajmy zimy w muzyce. Gdzie ona jest? U kogo zagościła między dźwiękami? Na warsztatach dzieci poznają utwory muzyczne związane z tematyką zimową. Do tych kompozycji będą tańczyć i bawić się muzycznie.
Dzieci pozostają pod opieką prowadzącej.
prowadzenie: Anna Bogusławska
czas trwania: 45’
wiek: 3‒5 lat
liczba miejsc ograniczona

Na stole leżą kolorowe materiały plastyczne: pocięta bibuła w jaskrawych barwach, miękkie piórka oraz klej w sztyfcie, tworząc twórczy, barwny bałagan.
STREFA ZABAWY „Rybka”‒ warsztaty plastyczne dla dzieci
Co robią rybki zimą? Śpią czy pływają pod lodem? Zrobimy kolorowe, tekturowe ryby. Różne kształty, wielkości, gatunki, nawet takie, które istnieją tylko w naszej wyobraźni. Będą mieć łuski na szczęście i bardzo zróżnicowane barwy. Powstaną unikatowe, nie tylko złote, rybki pomagające nam spełnić marzenia.

Dzieci pozostają pod opieką prowadzącej.
prowadzenie: Magdalena Bryl
czas trwania: 45’
wiek: 3‒5 lat
liczba miejsc ograniczona

Dziecko siedzi przy stole i lepi z gliny, trzymając w dłoniach dwa kawałki materiału. Pracuje na zielonej ściereczce rozłożonej na blacie.
STREFA ZABAWY „Śnieżynki” – warsztaty ceramiczne dla dzieci
Styczeń, czyli zima w pełni. Wyglądamy śniegu – spadających z nieba maleńkich śnieżynek. Czy wiesz, że każda jest inna? A jakie będą Twoje śnieżynki? Też każda inna?
prowadzenie: Dorota Piekarczyk
czas trwania: 45’
wiek: 3‒5 lat
liczba miejsc ograniczona
Dzieci pozostają pod opieką prowadzącej.

Dziecko siedzi przy stoliku i tworzy pracę plastyczną, używając kleju w sztyfcie. Na blacie leżą kolorowe piórka, kawałki bibuły, nożyczki i inne materiały do zabawy twórczej.
STREFA ZABAWY „Zimowy pejzaż”‒ warsztaty plastyczne dla dzieci
Nawet jeśli za oknem nie będzie śniegu, my go zrobimy. Namalujemy i wykleimy obraz zimowej aury. W ruch pójdą akryle, wata i parę innych tajemnych materiałów.
Dzieci pozostają pod opieką prowadzącej.
prowadzenie: Magdalena Bryl
Miejsce: Bawialnia
Bilety: 25 zł
czas trwania: 45’
wiek: 3‒5 lat
liczba miejsc ograniczona

Grafika reklamowa
Ścieżki życia
„Ścieżki życia” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami poruszająca i pełna nadziei opowieść o dojrzałej miłości, która okazuje się silniejsza niż życiowe kryzysy. Film, który zdobył serca widzów w całej Europie, zachwyca szczerością oraz prostotą, z jaką mówi o sprawach najważniejszych. To historia, która podnosi na duchu i przypomina, że nawet po największej burzy można odnaleźć spokój – jeśli idzie się razem.
Raynor (Gillian Anderson) i Moth (Jason Isaacs), małżeństwo z wieloletnim stażem, w jednej chwili tracą niemal wszystko – dom, bezpieczeństwo, dotychczasowe życie. Zamiast się poddać, robią coś, co dla wielu byłoby szaleństwem: wyruszają w pieszą wędrówkę – ponad tysiąc kilometrów wzdłuż dzikiego, angielskiego wybrzeża. Z pustym kontem bankowym, namiotem i garścią najpotrzebniejszych rzeczy idą przed siebie, krok za krokiem, szukając ukojenia w wietrze, ciszy i otaczającej ich przyrodzie. Wkrótce odkryją, że mimo przeszkód, które los rzucił im pod nogi, wciąż mają najważniejsze – siebie nawzajem. Ta niezwykła podróż stanie się dla nich drogą ku wolności, miłości i nowemu początkowi.

Gillian Anderson („Z archiwum X”, „Sex Education”, „The Crown”) i Jason Isaacs („Biały Lotos”, „Harry Potter”) z ogromną wrażliwością wcielają się w ludzi na życiowym zakręcie. Film w reżyserii Marianne Elliott – jednej z najwybitniejszych brytyjskich twórczyń teatralnych – to adaptacja bestsellerowej książki „Słone ścieżki” Raynor Winn. Za filmowy scenariusz odpowiada Rebecca Lenkiewicz, współscenarzystka „Idy” Pawła Pawlikowskiego. Ale „Ścieżki życia” to nie tylko emocjonalna historia, która inspiruje i zostaje w pamięci na długo. To również prawdziwa uczta dla oka, pełna zapierających dech w piersi widoków dzikich klifów, plaż i zielonych wzgórz. Po seansie sami zapragniecie ruszyć w drogę, by choć na chwilę zostawić za sobą codzienność i poczuć na twarzy morską bryzę.
Język: angielski z polskimi napisami
ŚCIEŻKI ŻYCIA, reż. Marianne Elliot, Wielka Brytania 2024, 116'

Grafika reklamowa
Wielki błękit
Historia relacji dwóch nurków, Enza Molinariego (Jean Reno) i Jacquesa Mayola (Jean-Marc Barr), oraz jego dziewczyny Johany Baker (Rosanna Arquette) to wyprawa w morskie głębiny – oraz w głąb ludzkiej duszy. Kręcony na kilku kontynentach spektakl Bessona zawiera bodaj najpiękniejsze sceny podwodne w historii kina. Uwodzicielska, zmysłowa opowieść płynie zmiennym nurtem: od napięcia i ryzyka związanego z nurkowaniem bez butli aż do zachwytu bogactwem i wzniosłością podwodnego świata.

Hipnotyczna, zjawiskowa wizja Bessona to jedno z arcydzieł „cinéma du look” – nurtu kina lat 80. stawiającego na nowoczesną, spektakularną warstwę wizualną – i jednocześnie podsumowanie trwającej dekady przygody francuskich filmowców z chwytaniem osobliwości i wspaniałości podwodnego życia, w którym celowali między innymi Jean Painlevé i Jacques Cousteau.

WIELKI BŁĘKIT to film stworzony po to, by oglądać go na wielkim ekranie: w towarzystwie niezapomnianej, nowatorskiej muzyki Erica Serry, regularnego współpracownika Bessona.

WIELKI BŁĘKIT, reż. Luc Besson, Francja, Włochy, USA 1988, 168'

Grafika reklamowa
zwiedzanie przestrzeni historycznych
Zapraszamy do zwiedzania przestrzeni histrycznych Zamku codziennie w godzinach od 12-20
Bilety: 10 zł (n), 7 zł (u)

Grafika reklamowa
zwiedzanie przestrzeni historycznych z audioprzewodnikiem
Zapraszamy do zwiedzania przestrzeni historycznych z audioprzewodnikiem codziennie od 12-20. Wydawania audioprzewodników w Punkcie Informacyjnym za kasą w godzinach 12-19.
Bilety: 15 zł (u), 20 zł (n)

Grupa ludzi w zamkowym korytarzu. Stoją tyłem do obiektywu. Po lewej stronie szereg drzwi, po prawej – okien. Na zdjęcie nałożono filtr w kolorze turkusowym. U dołu biały odręczny napis „Zwiedzanie Zamku z przewodnikiem”.
Zwiedzanie Zamku z przewodnikiem/przewodniczką
Odkrywaj zabytkowe wnętrza jednego z najmłodszych zamków w Europie wraz z komentarzem przewodnika/przewodniczki.

Hol Wielki
Bilety: 20 zł (n), 15 (u)
Czas trwania: 60'
Wiek: 14+