Środa 19/11/2025
105 min
„Być kochaną” – nowy film producentów „Najgorszego człowieka na świecie” – przewrotnie przypomina, że najważniejsza z miłości to ta, którą obdarzamy siebie samych. Czerpiąc z własnych doświadczeń, debiutująca w pełnym metrażu Lilja Ingolfsdottir stworzyła wielowymiarową opowieść o kobiecie, która po porażce pierwszego związku ma odwagę dać sobie drugą szansę. Wyróżniony aż pięcioma nagrodami na festiwalu w Karlowych Warach oraz niekwestionowany zwycięzca norweskiego odpowiednika Oscarów, „Być kochaną” urzeka empatią i szczerością w stawianiu pytań o miłość, bliskość i samoakceptację.
Maria (Helga Guren) wchodzi w kolejną relację z nadzieją na nowy początek. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans szybko przeradza się w poważny związek. Historia w „Być kochaną” zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Codzienność w patchworkowej rodzinie szybko ujawnia niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby, które kumulują się w emocjonalną bombę – a ta pewnego wieczoru wybucha.
W „Być kochaną” przejrzy się wiele kobiet, które starają się pogodzić bycie partnerką i matką, bez rezygnowania z siebie. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki proponuje głęboką refleksję nad tym, kim jesteśmy w relacjach i z czego rezygnujemy, próbując sprostać cudzym oczekiwaniom. „Być kochaną” pozwala jednak uwierzyć w kolejną szansę, widząc w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą.
Język: norweski z polskimi napisami
BYĆ KOCHANĄ, reż. Lilja Ingolfsdottir, Norwegia 2024, 105' czytaj więcej
Maria (Helga Guren) wchodzi w kolejną relację z nadzieją na nowy początek. Wystarczy jedno spojrzenie i czuje się, jakby znała Sigmunda (Oddgeir Thune) całe życie, a namiętny romans szybko przeradza się w poważny związek. Historia w „Być kochaną” zaczyna się tam, gdzie kończy się większość love stories. Codzienność w patchworkowej rodzinie szybko ujawnia niespełnione ambicje, niewyrażone uczucia i sprzeczne potrzeby, które kumulują się w emocjonalną bombę – a ta pewnego wieczoru wybucha.
W „Być kochaną” przejrzy się wiele kobiet, które starają się pogodzić bycie partnerką i matką, bez rezygnowania z siebie. Empatyczny, ale stawiający na szczerość, pełen gniewu i łez, a jednak terapeutyczny film Norweżki proponuje głęboką refleksję nad tym, kim jesteśmy w relacjach i z czego rezygnujemy, próbując sprostać cudzym oczekiwaniom. „Być kochaną” pozwala jednak uwierzyć w kolejną szansę, widząc w kryzysie początek pięknej, nowej relacji: ze sobą.
Język: norweski z polskimi napisami
BYĆ KOCHANĄ, reż. Lilja Ingolfsdottir, Norwegia 2024, 105' czytaj więcej
110 min
Szekspir po japońsku? Legendarna adaptacja „Makbeta” w wykonaniu Kurosawy to mrożąca krew w żyłach wizja mieszająca europejskie źródła, azjatycki kontekst oraz autorski styl reżysera. Mroczna historia generała Washizu (Toshiro Mifune) oraz jego przenikliwej, podstępnej żony Asaji (Isuzu Yamada) to efekt przeniesienia na XVI-wieczną wyspę Hokkaido ponadczasowej tragedii o żądzy władzy oraz o cenie, jaką płaci się za zbrodnie popełnione w imię chorej ambicji. Kurosawa perfekcyjnie uzupełnia dramaturgię Szekspira (jak wspominał, „Makbet” był jego ulubioną sztuką Anglika) wyrafinowaną warstwą plastyczną inspirowaną teatrem nō oraz malowidłami tuszem (sumi-e) i ekspresyjnym wykorzystaniem świata przyrody, na czele z mgłą i deszczem. Donald Richie nazwał „Tron we krwi” dziełem „lodowatym” – jest to widowisko formalnie doskonałe, okrutne i przepiękne wizualnie.
Język: angielski z polskimi napisami
TRON WE KRWI, reż. Akira Kurosawa, Japonia 1957, 110' czytaj więcej
Język: angielski z polskimi napisami
TRON WE KRWI, reż. Akira Kurosawa, Japonia 1957, 110' czytaj więcej
107 min
Kiedy Gośka poznaje w internecie Grześka, jest przekonana, że to w końcu Ten Jedyny. Grzesiek wariuje na jej punkcie, obsypuje kwiatami, oświadcza się w Wenecji. To musi być miłość, prawda? Ale na tym perfekcyjnym obrazku szybko zaczynają pojawiać się rysy. Wkrótce ich wspólny dom staje się dla Gośki najniebezpieczniejszym z miejsc. To film o granicach miłości, którego nie da się zapomnieć.
Język: polski
DOM DOBRY, reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2025, 107' czytaj więcej
Język: polski
DOM DOBRY, reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2025, 107' czytaj więcej
Zapraszamy na zwiedzanie wystawy z komentarzem jej kuratora. Na wystawie obecne są treści wrażliwe. Prosimy o zapoznanie się z opisem wystawy na stronie https://ckzamek.pl/artykuly/13029-drwal-historie-o-meskosci-wystawa/
Hol Wielki
Bilety:7 zł
Czas trwania: 60'
Wiek: 16+ czytaj więcej
Hol Wielki
Bilety:7 zł
Czas trwania: 60'
Wiek: 16+ czytaj więcej
Bóg techy. Jak wielkie firmy technologiczne przejmują władzę nad Polską i światem”– spotkanie z Sylwią Czubkowską
prowadzenie: Jan Jęcz
Sylwia Czubkowska odsłania skrupulatnie zaplanowane strategie podbicia rynków przez wielkie firmy technologiczne. Ceniona autorka bestsellera „Chińczycy trzymają nas mocno” i ekspertka w dziedzinie nowych technologii pokonała setki kilometrów, aby zobaczyć, na czym polega zawłaszczanie świata przez big techy. W tej przełomowej książce ujawnia wzorzec, dzięki któremu wielkie korporacje coraz bardziej się wzbogacają i powiększają swoją władzę – a my, jako jednostki, stajemy się coraz bardziej bezbronni.
SYLWIA CZUBKOWSKA – wieloletnia dziennikarka ekonomiczna i technologiczna („Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Przekrój”). Prowadząca podcast „Techstorie” w radiu Tok FM, który w 2024 roku zdobył tytuł Podcastu Roku w konkursie im. Janusza Majki. Twórczyni magazynu „Spider’sWeb+” nominowanego w 2022 r. do nagrody Grand Press Digital. Wielokrotnie nominowana do najważniejszych nagród dziennikarskich: Grand Press, nagrody „Newsweeka” im. Teresy Torańskiej, nagrody im. Marka Króla, nagrody im. Mariusza Waltera. Czterokrotna laureatka nagród Prezesa Urzędu Patentowego za teksty na temat innowacji. Laureatka nagrody im. prof. Romana Czerneckiego oraz nagrody Instytutu Reportażu „Temat: uchodźcy”. Autorka książek „Chińczycy trzymają nas mocno” (2022) i „Bóg techy” (2025).
JAN JĘCZ – socjolog, doktorant na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, stały współpracownik „Magazynu Kontakt”. Publikował także w „Kulturze Liberalnej”, „Krytyce Politycznej”, Miesięczniku „Znak”, portalu oko.press. Laureat Stypendium im. Leopolda Ungera dla młodych dziennikarzy.Zawodowo i naukowo związany z branżą cyfrową. czytaj więcej
prowadzenie: Jan Jęcz
Sylwia Czubkowska odsłania skrupulatnie zaplanowane strategie podbicia rynków przez wielkie firmy technologiczne. Ceniona autorka bestsellera „Chińczycy trzymają nas mocno” i ekspertka w dziedzinie nowych technologii pokonała setki kilometrów, aby zobaczyć, na czym polega zawłaszczanie świata przez big techy. W tej przełomowej książce ujawnia wzorzec, dzięki któremu wielkie korporacje coraz bardziej się wzbogacają i powiększają swoją władzę – a my, jako jednostki, stajemy się coraz bardziej bezbronni.
SYLWIA CZUBKOWSKA – wieloletnia dziennikarka ekonomiczna i technologiczna („Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Przekrój”). Prowadząca podcast „Techstorie” w radiu Tok FM, który w 2024 roku zdobył tytuł Podcastu Roku w konkursie im. Janusza Majki. Twórczyni magazynu „Spider’sWeb+” nominowanego w 2022 r. do nagrody Grand Press Digital. Wielokrotnie nominowana do najważniejszych nagród dziennikarskich: Grand Press, nagrody „Newsweeka” im. Teresy Torańskiej, nagrody im. Marka Króla, nagrody im. Mariusza Waltera. Czterokrotna laureatka nagród Prezesa Urzędu Patentowego za teksty na temat innowacji. Laureatka nagrody im. prof. Romana Czerneckiego oraz nagrody Instytutu Reportażu „Temat: uchodźcy”. Autorka książek „Chińczycy trzymają nas mocno” (2022) i „Bóg techy” (2025).
JAN JĘCZ – socjolog, doktorant na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, stały współpracownik „Magazynu Kontakt”. Publikował także w „Kulturze Liberalnej”, „Krytyce Politycznej”, Miesięczniku „Znak”, portalu oko.press. Laureat Stypendium im. Leopolda Ungera dla młodych dziennikarzy.Zawodowo i naukowo związany z branżą cyfrową. czytaj więcej
