Bilety FESTIWAL FABUŁY DRAMAT TO NIE LITERATURA? Spotkanie z Maliną Prześlugą, Ishbel Szatrawską, Anną Wakulik - Poznań, 23 maja 18:30

Bilety na FESTIWAL FABUŁY DRAMAT TO NIE LITERATURA? Spotkanie z Maliną Prześlugą, Ishbel Szatrawską, Anną Wakulik

Adres wydarzenia :

CK Zamek - Sala Wielka
Święty Marcin 80/82
Poznań

Czwartek 23 maja 18:30
Sprzedaż online kończy się : 23-05-2024 18:30

Czytaj więcej o wydarzeniu

SPOTKANIE AUTORSKIE W RAMACH FESTIWALU FABUŁY
DRAMAT TO NIE LITERATURA? Spotkanie z Maliną Prześlugą („To mogło być śmieszne, ale nie było”), Ishbel Szatrawską („Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”), Anną Wakulik („Błąd wewnętrzny”)
prowadzenie: Piotr Dobrowolski

Przez wieki nikt nie miał większych wątpliwości – przynajmniej od czasów Arystotelesa dramat traktowany był jako jeden z trzech, równorzędny względem epiki i liryki, rodzaj literacki. Teksty dramatyczne tłumaczono, publikowano, czytano i interpretowano, respektując wprawdzie ich szczególną poetykę i potencjał wykonawczy, ale nie lekceważąc także ich literackości – estetyki języka, który je tworzył, pozwalając na formułowanie określonych znaczeń. W połowie XX wieku nastąpiło przesunięcie, które drastycznie wpłynęło na miejsce dramatu w systematyce sztuk, pozbawiając go autonomii. Potwierdzeniem tego stanu rzeczy było sformułowanie teatralnej teorii dramatu. Utwory dramatyczne zaczęto traktować jak jeden z elementów składowych przedstawienia teatralnego: projekt wykonawczy, partyturę spektaklu, schemat scenariusza. Jako teksty użytkowe stopniowo traciły zainteresowanie teoretyków literatury, krytycy zaczęli postrzegać je wyłącznie jako element widowiska scenicznego – bez którego, w ich opinii, tracą rację bytu – a potencjalni czytelnicy i czytelniczki chętniej słuchali wypowiadających je aktorów i aktorki, niż podejmowali ich lekturę. Połączenie szczególnych okoliczności, warunkowanych przez wzajemnie sprzężone ogniwa autorytetów, wydawnictw i oczekiwań odbiorczych pogłębiało przekonanie, że dramat nie jest literaturą. Zepchnięty za kulisy teatralnych przedstawień, przetrwał jako gatunek endemiczny. Jednak, nawet jeśli sprowadzany bywa do wpisanej w spektakl dramaturgii, pogłoski o śmierci dramatu okazują się znacznie przesadzone.

Dramat – choć stosunkowo mało osób zdaje sobie z tego sprawę – ma się dzisiaj w Polsce całkiem dobrze. To twórczość niejednorodna pod względem formalnym, różnorodna tematycznie i oryginalna; często niekonwencjonalna i odkrywcza. Wiele dramatów ma niemałą wartość artystyczną. Są wśród nich teksty o szczególnym potencjale intelektualnym i estetycznym; oddziałujące na emocje i zabawne; trafnie odnoszące się do współczesności i przeszłości; portretujące rzeczywistość w krzywym zwierciadle i angażujące politycznie czy społecznie. Nadal jednak niewiele osób poszukujących ciekawej literatury ma szansę czytać współczesne dramaty i świadomość, że warto zwracać na nie uwagę. Chociaż od przyznania Nagrody Literackiej „Nike” Tadeuszowi Słobodziankowi za „Naszą klasę” minęło już niemal 14 lat, a od tej pory zdarzały się pojedyncze wyjątki, wydawcy nie są raczej zainteresowani publikowaniem i promocją dramaturgii. Malina Prześluga, Ishbel Szatrawska i Anna Wakulik to dramatopisarki z różnym doświadczeniem, piszące w odmiennych stylach i dotykające innych problemów, którym częściowo udało się przezwyciężyć wydawniczy impas. Rozmowa o ich autorskim dorobku, interesujących je tematach, inspiracjach, osiągniętych celach i zawodowych planach na przyszłość może być szansą na dostrzeżenie jakości literackiej współczesnego polskiego dramatu oraz inspiracją do namysłu nad jego ograniczeniami instytucjonalnymi, praktyką recepcji i doświadczaną przez autorki i autorów marginalizacją na rynku wydawniczym. Dramat to literatura, którą warto znać.

Malina Prześluga (ur. 1983) – dramatopisarka, pisarka, kulturoznawczyni. Kierowniczka literacka i dramaturżka Teatru Animacji w Poznaniu. Autorka kilkudziesięciu dramatów i kilkunastu książek dla dzieci oraz wielokrotnie nagradzanych tekstów dramatycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jej dramaty są publikowane w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży” i „Dialogu” oraz wystawiane w teatrach dramatycznych i lalkowych w Polsce i za granicą. Otrzymała nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci (2015), Medal Młodej Sztuki (2012) oraz Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2015). Laureatka Nagrody Artystycznej Miasta Poznania (2020). Jej dramaty zostały przetłumaczone na języki: francuski, angielski, niemiecki, czeski, chorwacki, bułgarski, ukraiński, rumuński, białoruski, rosyjski i węgierski.

Ishbel Szatrawska – dramatopisarka, pisarka. Autorka nagradzanego „Żywotu i śmierci Pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”. Jej pierwsza powieść „Toń” ukazała się nakładem Wydawnictwa Cyranka w 2023 r. Publikowała m.in. w „Dialogu”, „Miesięczniku Znak”, „Polityce”. Laureatka wielu konkursów literackich i stypendialnych m.in. Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO.

Anna Wakulik (ur. 1988) – dramatopisarka. W latach 2012–2014 kierowniczka literacka Teatru im. L. Solskiego w Tarnowie. W latach 2017–2020 dramaturżka Teatru Dramatycznego w Warszawie, a od 2022 r. Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Czterokrotna finalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Jej sztuki wystawiano m.in. w teatrze The Royal Court w Londynie, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze Polonia, Teatrze Telewizji. W 2021 r. ukazała się antologia jej sztuk „Błąd wewnętrzny”, a w 2022 r. książkowe wydanie „Grupy krwi”. Laureatka Nagrody – Stypendium im. Stanisława Barańczaka 2023 (w ramach Poznańskiej Nagrody Literackiej).

Piotr Dobrowolski – literaturoznawca, teatrolog, teoretyk sztuki; profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Krytyk teatralny i literacki, komentator życia artystycznego, tłumacz, eseista. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, redaktor kwartalnika „Czas Kultury” i dwutygodnika internetowego „czaskultury.pl”, członek Kapituły Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Współorganizator Ośrodka Badań nad Dramaturgią, zainicjowanego przez Uniwersytet Jagielloński i UAM. Autor i redaktor książek oraz tekstów naukowych, popularyzatorskich i krytycznych z zakresu literatury, teatru, widowisk, sztuk wizualnych, krytyki instytucjonalnej i socjologii kultury.

Cena: 7 zł (spotkanie), 40 zł (karnet)

Wybór rodzaju miejsca :

Wybór sekcji i miejsca

?
Wybrane miejsca nie powinny zostawiać pojedynczych wolnych miejsc!

Podsumowanie zakupów :

?
Ilość: 0 Podsumowanie: 0.00 PLN
Wpisz kod rabatowy Błędny kod rabatowy
?

Dane klienta :

?
E-mail:
Powtórz e-mail:
Telefon :
Imię i nazwisko :
Kraj :

Opcje dostawy :

?

Faktura Vat :


Forma płatności :

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Bilety24 Sp. z o.o. (właściciel serwisu Bilety24.pl) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Tęczowej 15, 60-275 Poznań. Wyrażenie ww. zgody jest dobrowolne. [rozwiń]

Zostałem poinformowany o przysługującym mi prawie jej odwołania, co nie będzie mieć wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie tej zgody przed jej cofnięciem. Mam świadomość, że moje dane osobowe nie będą udostępniane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani organizacjom międzynarodowym, jak również, że moje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w celu określenia profilu osobowego. Pozostałe informacje dotyczące przetwarzania moich danych osobowych znajdują się tutaj.

Klikając kupuję i płacę zgadzam się na udostępnienie powyższych danych osobowych Organizatorowi w celu uczestnictwa w wydarzeniu, wystawienia faktury i obsługi reklamacji związanej z wydarzeniem.

W celu uregulowania płatności zostaniesz przeniesiony do systemu Przelewy24. WAŻNE! Po wybraniu przycisku "kupuję i płacę" nasz serwis będzie oczekiwał na potwierdzenie dokonania transakcji, po czym umożliwi wydrukowanie biletu. Jeśli w ciągu 20 minut system Bilety24.pl nie otrzyma informacji o dokonaniu wpłaty, wybrane przez Ciebie miejsca zostaną zwolnione!

Do zapłaty: 0,00 PLN